התקציב יוכפל. שמחון
התקציב יוכפל. שמחוןפלאש 90

שר התמ"ת, שלום שמחון, חתם היום (שני) על היתר המסדיר את שעות העבודה של רופאים בהתאמה להסכמים הקיבוציים החלים עליהם.

לאור עמדת המתמחים החליט שמחון לאחר פגישה איתם ובירור שנערך במשרד, לחתום על ההיתר רק לאחר שנמסר לו מפורשות על ידי משרד הבריאות ומשרד האוצר שבכוונתם להמשיך בהקצאת התקנים למתמחים על-פי ההסכם, כפי שעשו עד כה, ולהמשיך ולפעול להפחתה במספר התורנויות החודשיות הממוצעות לשנת עבודה.

עוד הובהר על ידי המשרדים לשר כי משרד הבריאות פועל ביחד עם הר"י לגיבוש מודלים לקיצור משך התורנות בחדרי לידה ובחדרי מיון.

ההיתר, שהוא הוראת שעה לשלוש שנים, גובש בתיאום עם משרד הבריאות, משרד המשפטים ומשרד האוצר, המעגן הסדרים שנקבעו בהסכמים הקיבוציים בין ההסתדרות הרפואית בישראל לבין המדינה, תוך קביעת מנגנוני בקרה ופיקוח על העסקה בשעות תורנות שלא היו קיימים עד כה.

כך, לדוגמה, ההעסקה מעל לשתי תורנויות בשבוע עבודה, תחייב את מנהל המחלקה בבית החולים לקבוע את הנסיבות והשיקולים שלהן נדרשת העסקה. מנהל בית חולים שנוכח כי נדרשת העסקה של רופאים במחלקה מסוימת מעל 71.5 שעות עבודה בשבוע במשך 3 חודשים, יביא את הדבר לאישור מראש של מנכ"ל משרד הבריאות אשר מוסמך לאשר העסקה, אם השתכנע כי זו נחוצה על מנת למנוע פגיעה ממשית ביכולת בית החולים ליתן מענה נאות לצרכים הרפואיים של המטופלים באותה מחלקה. על פי ההיתר המנהל הכללי של משרד הבריאות או ראש מינהל הרפואה במשרד האמור חייבים להודיע לאגף ההסדרה פעם בשישה חודשים, על מספר התורנויות בממוצע שביצעו רופאים, בהשוואה למספר תורנויות שביצעו בממוצע בתקופות קודמות.

במשרד התמ"ת מציינים כי, ההיתר מתחשב במציאות מערכת הבריאות בבתי חולים תוך שהוא מאפשר לבצע פיקוח ואכיפה של זכויות רופאים על פי חוק שעות עבודה ומנוחה בשים לב להסכמים הקיבוציים שחלים עליהם.

בהתאם להסכמים הקיבוציים שחלים על הרופאים ותנאי ההיתר, משך יום עבודה, כולל תורנויות (מבחינת חוק שעות עבודה ומנוחה מדובר בשעות נוספות) יכול להיארך עד 24 שעות ובמקרים מסוימים עד 26 שעות – אולם אין אפשרות לפי ההיתר לבצע שעות נוספות מעבר לאמורות, דבר שקורה בפועל לפעמים בבתי חולים. ההיתר החדש מאפשר אכיפה מעל ה- 26 שעות. ההיתר גם יאפשר אכיפה להעסקה מעל 71.5 שעות עבודה בשבוע עבודה בממוצע אם לא היה אישור מראש של מנכ"ל משרד הבריאות כאמור, ואם הועסקו רופאים מעל 2 תורנויות בשבוע עבודה אם היה אפשר להעסיק רק בשתי תורנויות.

במהלך שלוש השנים שבהן יחול ההיתר, יבחן התמ"ת יישומו בפועל והאם היה שינוי במספר התורנויות שמבצעים רופאים בבתי החולים השונים.

ההיתר ניתן לאחר קיום היוועצות עם מנהלי בתי חולים, הר"י ומתמחים לרפואה, אשר התנגדו להוצאת ההיתר, בין השאר, בגין החשש שהוא ייקבע את המצב הקיים ויפגע בקיום ההסכמות מ- 2011.

שר התמ"ת שמחון אומר : "משההסכמים החלים על הרופאים הינם נורמטיביים לגופם של דברים, טוב שנמצאה הדרך המשפטית להסדירם במסגרת המחייבת של חוק שעות עבודה והמנוחה, כי זה יקל על משרד התמ"ת באכיפת החוק במקום שיחרגו מן ההיתר. "