/prison.jpg
/prison.jpg(illustrative)

סוגיית חזרתם של פוליטיקאים שהורשעו בפלילים למערכת הפוליטית מעסיקה את הציבור הישראלי כבר שנים רבות. חוק היסוד הישראלי קובע בידי מי הסמכות לחון מורשעים ומה ההבדל בין עבירה המובילה לעונש לבין עבירה המביאה עמה אות קלון והאם חנינה כזו מאפשרת לאישיות פוליטית לשוב ולשמש בתפקיד ציבורי.

סוגיה זו התעוררה ביתר שאת במערכת הבחירות הקרובה לכנסת ה-19, בעקבות כוונתם של מס' אישים שהורשעו בעבירות עם אות קלון וכן כאלו שכבר ריצו את עונשם. רבים נחלקו האם זה ראוי לאפשר להם לשוב ולכהן בתפקידים ציבוריים והאם הסמכות שניתנה לבית המשפט היא הגיונית או רחבה מידי. טענה רווחת היא כי גם גזר דין מקל של בית משפט אין בכוחו למחוק אות קלון אשר דבק באדם המורשע עד לאחרית ימיו, מאידך, יש כאלו הסבורים כי החלטת בית המשפט סוגרת את התיק באופן סופי וערעור על כך עלול לערער את שלטון החוק כולו. בפועל, נראה כי אין מניעה לאותם אישים לשוב ולהתמודד בתפקידים כאלו ואחרים.

מושב זה יעסוק בסוגיה חשובה זו בהיבטים אתיים, הלכתיים ומשפטיים. 

את המושב תנחה העיתונאית סיון רהב מאיר מחדשות ערוץ 2.

משתתפי המושב:

הרב אבי גיסר, רב היישוב עפרה וראש מועצת החמ"ד

רב היישוב עפרה משנת תש"ן (1990). חבר בפורום 'תקנה' ושותף במיזמים חברתיים רבים. מכהן כיושב ראש המועצה לחינוך ממלכתי-דתי (החמ"ד), המופקדת על עיצוב אופיו הדתי והתורני של החינוך הדתי בישראל. מייסד ויו"ר מכון 'משפטי ארץ' - מכון גבוה להלכה ומשפט, העוסק במשפט עברי-הלכתי בשאלות כלכלה, חברה ומדינה. בקרוב ייצא לאור על ידי המכון  ספר העוסק באתיקה צבאית יהודית.

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון

מייסד ויושב ראש התנועה למען איכות השלטון בישראל. סגן אלוף במילואים, שירת בין היתר כמפקד גדוד בחטיבת מילואים מובחרת של הצנחנים. כמו כן השתתף במלחמת לבנון השנייה כקצין מטה בעוצבת האש. שותף מייסד במשרד עורכי דין פרטי (אליעד שרגא ושות') וחבר בלשכת עורכי הדין בישראל. למד ארכיאולוגיה וגיאוגרפיה ובעל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת קליפורניה בברקלי. כיום לומד לתואר דוקטור במשפטים באוניברסיטה העברית.

ד"ר עמיחי מגן, בי"ס לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה, המרכז הבינתחומי הרצליה

בעל תואר דוקטור במשפטים מאוניברסיטת סטנפורד. משמש כיום כמרצה בבית ספר לאודר לממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. עמית בכיר בפורום קהלת למדיניות. עמית במכון הובר, אוניברסיטת סטנפורד. שימש בעבר כמנכ"ל המכון לדמוקרטיה, משפט ודיפלומטיה במרכז שלם בירושלים, כמרצה בבית הספר למשפטים וכעמית במרכז לדמוקרטיה, התפתחות ושלטון החוק באוניברסיטת סטנפורד. בשנת 2010 נבחר לוועד המנהל של הקונגרס היהודי העולמי.

ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת 'שערי משפט'

בוגר ישיבות הכותל והר עציון. בעל תואר דוקטור למשפטים מהאוניברסיטה העברית. מרצה למשפט חוקתי ומשפט עברי במכללת שערי משפט ובפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית. עמית מחקר במכון ון ליר בירושלים. מייסד 'מוזאיקה - המרכז לחקר דת, חברה ומדינה'. כתב וערך חמישה ספרים ומאות מאמרים. שימש בעבר כעורך הראשי של פרסום פסקי הדין של בית המשפט העליון. חבר במערכות כתבי עת מדעיים שונים, ביניהם 'רפואה ומשפט', שנתון המשפט העברי, 'זהויות' ועוד. כיהן כחבר ועד מחוז ירושלים וכחבר בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין ובוועדות ציבוריות. שימש יועץ לוועדת הקודיפיקציה, יועץ לוועדת שושני שעסקה בתקצוב מוסדות החינוך בישראל, ומכהן כדירקטור ויו"ר ועדת הלוגיסטיקה של פרויקט 'תגלית'. חבר בגופים ציבוריים, בהם עמותת מרכז צדק לנשים, עמותת ישיבת הר עציון באלון שבות ופורום 'תקנה'.

ח"כ הרב חיים אמסלם, יו"ר מפלגת 'עם שלם'

כיהן כרב המושב שרשרת, כרב שכונה בנתיבות וכרב הקהילה הספרדית היכל הנס בז'נבה. מחברם של ספרי הלכה רבים ובהם שו"ת 'מנחת חיים' וספר 'זרע ישראל' בעניין גיור והשבת זרע ישראל לחיק העם היהודי. מכהן כח"כ מאז הכנסת ה-17. זוכה פרס אביר איכות השלטון לשנת 2011, מטעם האגודה לאיכות השלטון. הקים את מפלגת 'עם שלם' שחרטה על דגלה שילוב חרדים בעבודה ובשירות הלאומי והצבאי, מהפכה ברבנות ובשירותי הדת ויצירת גשר בין כל חלקי העם.

משה פייגלין, מועמד לכנסת מטעם 'הליכוד' ויו"ר מנהיגות יהודית

ראש חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד והתמודד מטעמה על ראשות המפלגה. הקים את תנועת 'זו ארצנו' ולאחר מכן את תנועת 'מנהיגות יהודית'. לאחר התפרקות 'זו ארצנו' הפך את הכתיבה לתחום מרכזי של פעילותו הציבורית וכתב שני ספרים, מספר חוברות ומאות מאמרים. כיום מועמד לכנסת מטעם מפלגת 'הליכוד'.