אריה אלדד ומיכאל בן ארי
אריה אלדד ומיכאל בן אריצילום: פלאש 90

באגודה לזכויות האזרח מסתייגים מהחלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין, לפסול את קמפיין המודעות של מפלגת "עוצמה לישראל", למרות שהם מכנים אותו "גזעני".

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, "הקמפיין של 'עוצמה לישראל' הוא מגונה, ומטרתו הברורה היא ליצור דה לגיטימציה לציבור הערבי. הוא מגונה גם משום שהוא עורך קשר פסול בין זכויות לחובות".

"זכויות האדם מוקנות לכל אדם בלי קשר לשאלה אם הוא ממלא חובות כלשהן. עם זאת, ההחלטה לפסול מודעה של הקמפיין מעוררת הסתייגות", מוסיף יקיר.

יקיר מציין, כי ההחלטה של רובינשטיין, "ניתנה בחוסר סמכות, היות שהחוק אינו מסמיך את יו"ר ועדת הבחירות להתערב בתכנים של שילוט חוצות. אולם היא בעייתית בעיקר מכיוון שלא זו הדרך להתמודד עם הסתה לגזענות. חופש הביטוי הפוליטי ראוי להגנה החוקתית הרחבה ביותר - ובתקופת בחירות בפרט. לכן ראוי לפסול רק ביטויים שיובילו בוודאות קרובה להסתה לגזענות, ואין זה המקרה".

"כיום ניתנת לגיטימציה ציבורית רחבה לשיח גזעני שפוגע פגיעה קשה במיעוטים. פסילה נקודתית כזו אינה הפיתרון, ומה שדרוש הוא מאבק עיקש - מהסוג שאיננו רואים היום - נגד גזענות, בראש ובראשונה מצד אנשי ציבור בכירים", קובע יקיר, "האגודה לזכויות האזרח תוסיף ותיאבק הן למיגור הגזענות ולקידום שוויון אזרחי מלא, והן לשם הגנה רחבה על חופש הביטוי".