מדאיג את הסינים? אולי
מדאיג את הסינים? אוליפלאש 90

טאנג באי-צ'יאו, נשיא ארגון "האקדמיה לדמוקרטיה של סין" הממוקמת בניו יורק, מוביל תביעה נגד בכירים במשטר הסיני שהיו אחראים בדרכים שונות לביצוע הטבח בכיכר טיאננמן בשנת 89'.

לבאי-צ'יאו חוברים מנהיגי סטודנטים לשעבר שבשנת 89' היו חלק מהמחאה נגד עריצות השלטון הסיני וקראו לדמוקרטיה.

על התביעה מדווח אתר 'אפוק טיימס'. על פי דיווח זה התביעה תוגש נגד לי פנג, ראש ממשלת סין באותם ימים. את לי פנג מכנים התובעים בכינוי "הקצב של בייג'ינג". זאת בשל תפקידו המרכזי בדיכויה האלים של המחאה.

כמו כן מופנית התביעה נגד ג'יאנג דזה-מין, שמונה למנהיג המפלגה הקומוניסטית זמן קצר לאחר האירועים הקשים בכיכר. דזה-מין תמך בסנקציות שננקטו על ידי המשטר.

לבד מהשניים הללו מזכירים התובעים גם שני בכירים נוספים מאותם ימים - דנג שיאו-פינג ויאנג שאנג-קון. השניים הוזכרו אך מאחר שנפטרו בינתיים, לא תוגש נגדם תביעה.

באי-צ'יאו, המוביל כאמור את התביעה היה מנהיג סטודנטים בתקופת האירועים ושלוש שנים מחייו בילה בכלא הסיני לאחר שהואשם ב-1989 בתעמולה ובהסטה אנטי מהפכניות.

לפני כשבועיים סיפר באי צ'יאו במסיבת עיתונאים שכינס בניו יורק על התביעה ומה שעומד מאחוריה. כמו כן הסביר את תפקידו במסגרת התביעה. לדבריו תפקידו הוא גיבוש הצוות המשפטי וקביעת סעיפי החוק לפיהם תוגש התביעה.

לשאלת עיתונאים אמר כי היעד הוא פתיחת ההליכים המשפטיים עצמם כבר בתחילת השנה הבאה.

להערכתו ניתן יהיה לנצל את האנרגיה הנובעת מהתסכול הכללי מתנהלות המשטר הסיני, הן מבית והן מחוץ למדינה, ולהפוך את התביעה כמנוף ציבורי לקידום דרישת דמוקרטיה במדינה הקומוניסטית.

נזכיר כי עד היום לא ידוע מספרם המדויק של הרוגי הטבח ההוא בכיכר. נתונים שניסו גורמים שונים לרכז כדי להעריך את מספרם הועלמו על ידי השלטון הסיני, אך להערכת גורמי אופוזיציה סיניים מדובר באלפי קורבנות. הממעטים מדברים על מאות.

כזכור האירוע בכיכר טיאננמן התרחש בחודש יוני 1989 כאשר המוני סטודנטים ואזרחים התקבצו בקריאה לדמוקרטיה בסין. לאחר מספר ימי מחאות וניסיונות של השלטונות לפזר את ההפגנה נכנסו ביום ה-4 ביוני לכיכר חיילים וטנקים סיניים ובכוח דיכאו את ההפגנה. ב'אפוק' מציינים כי "צילומים מראים כי מפגינים נורו בגבם, בעודם בורחים מן הכיכר. עדויות מספרות על החשכת הכיכר עם כניסת הטנקים אל הכיכר וקולות מעיכה שהחרידו את המקום. אחד העיתונאים הזרים סיפר בראיון כיצד התפרצו לחדרו במלון סוכנים לאחר שתיעד את ההפגנה, וכיצד הצליח להסתיר את התמונות שצילם. מאמינים שמאות ואולי אפילו אלפים נהרגו, כיום הנושא מצונזר על ידי השלטונות".