ארוע פתיחת עונת ההקרנות השנייה של הסרט 'זוהר הרקיע' התקיים השבוע בבית ציוני אמריקה בתל אביב.

לארוע הגיע קהל מגוון מאוד. האולם היה מלא עד אפס מקום בצעירים ומבוגרים - דתיים וחילוניים. צופים רבים ישבו גם על מדרגות האולם. בין הבאים לצפות נכח גם יו"ר מועצת יש"ע דני דיין.

לאחר ההקרנה התקיים פאנל בנושא שימוש בצה"ל למשימות שיטור כנגד יהודים בהשתתפות הפסיכיאטר ד"ר אילן רבינוביץ, הפסיכולוגית ומבכירי צוות המחקר להכנה המנטאלית ד"ר אמירה דור, תא"ל במיל - פרופ' ח"כ אריה אלדד והמשפטן עו"ד יוסי פוקס.

במהלך הפאנל הובאו ציטוטים מתוך מאמרי הפסיכולוגים שהכינו את שטיפת המוח כגון 'שימוש ביחידות צבאיות למשימות שיטור עלולות לפגום ביכולות הצבאית של היחידות', 'ערכנו מניפולוציה רגשית על החיילים'. עוד כתבו הפסיכולוגים כי בבסיס השקפת

עולמם עומדת העובדה כי תם עידן המלחמות ועל כן גם הצבא ראוי שישנה חלק מיעדיו וזהותו.

ד"ר אמירה דור הסבירה בהרחבה את השיטות הפסיכולוגיות שנערך בהן שימוש ואמרה שאכן נערכה 'שטיפת מח' ומדובר בפשע.

ד"ר רבינוביץ טען כי הבעייה של הציבור הימני בהתנתקות הייתה שהוא לא יצא להפגין ברחוב. בנוסף אמר כי לדעתו לשימוש בחיילי צה"ל כנגד יהודים אין נזקים השונים מהותית מנזקים הנגרמים מפעילות כנגד ערבים או פעילות צבאית אחרת, אך בודאי זו טעות פאטלית להשתמש בצה"ל כנגד יהודים וכי יש לבחון הקמת ועדת חקירה לבדיקת נושא ההכנה המנטאלית.

עו"ד פוקס טען כי שינוי בחוק יסוד שנערך סמוך להסכמי אוסלו יצר את הפרצה המאפשרת שימוש בצה"ל כנגד יהודים וכי ניתן וצריך לתקן את החוק.

יוצרי הסרט אליהו בנימין ובני גל, ציינו בשמחה כי ניכר שהדיון שהסרט מחולל בנושא מטרת צה"ל וייעודו חוצה מגזרים, "ליבת הדיון הינה האם צה"ל הוא צבא היהודים וצועד על ערכיו, הגשמת מאוויי העם היהודי - או שמא צה"ל צועד על משמעת וארגון ומשרת את כלל אזרחי המדינה.