ישראל חסון
ישראל חסוןצילום: פלאש 90

תנועת קדימה באמצעות ח"כ ישראל חסון פנתה ביום חמישי למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדרישה לחקור בדחיפות חשדות לפלילים בשל מה שמכונה "דיל לבני-פורז".

פניית קדימה בוצעה לנוכח החשיפה התקשורתית אודות הקשר בין אברהם פורז, יו"ר 'שינוי' לשעבר שאפשר לציפי לבני להשתמש במפלגת המדף 'חץ' שאותה הקים כפלטפורמה עבור מפלגת "התנועה". החשיפה התקשורתית גילתה שפורז משמש במקביל כלוביסט (שדלן) בכנסת ואף יאפשר ללבני להשתמש בקופת מפלגת חץ, בה ישנם כספים בסך של כ-1.8 מליון ₪.

בראיון ליומן ערוץ 7 מגולל חבר הכנסת חסון את הפרטים הבעייתיים לכאורה בהתנהלותה של מי שמצטיירת בתקשורת כגברת ניקיון כפיים.

בפנייה למבקר כותב ח"כ ישראל חסון כי הוא מבקש ממנו לפתוח בחקירה דחופה מהירה ונחושה בכדי להבהיר את "עננת חוסר ניקיון הכפיים" השוכנת מעל ההסכם בין לבני לפורז. "איני רוצה להגיע לדימויים על "חתולים השומרים על שמנת" כותב חסון, "אך אני מאמין כי, ולו בכדי לשלול את האפשרות של עסקה אפלה בין הון לשלטון או בין לוביסט לבין יו"ר מפלגה בישראל, ישנה חובה עליונה להבהיר את מארג הקשרים המלא בין גב' לבני ושותפיה הפוליטיים לבין הלוביסט עו"ד אברהם פורז – בעבר ובימים אלו ממש".

עוד כותב חסון: "מידעים אלו ועוד מחייבים את המענה לשאלות: האם היה קשר בלתי כשר בין גב' לבני או מי מאנשיה לבין הלוביסט עו"ד אברהם פורז? הכיצד זה ששדלן מהווה במקביל בא כוחה של מפלגה ונותן מתנות במיליונים לנבחרי ציבור אשר חבים לו את הצלת הקריירה הפוליטית שלהם והאם אין פסול בהתנהלות זו – אם לא פלילי אז ולו למראית העין? האם העברת הכספים שנותרו במפלגת חץ (אשר מר. פורז הגדיר עצמו כבעל הבית שלה), לשימוש המפלגה, בזמן שהמפלגה גם מקבלת מימון ציבורי, אינה מהווה עבירה על חוקי מימון המפלגות?".

בדבריו ביומן ערוץ 7 מזכיר חבר הכנסת חסון כי בדיון המיוחד שהתקיים לקראת הפילוג ב'קדימה' שאל הוא עצמו את פורז אם יש הסכם כלשהו בינו לבין לבני, וזה השיב כלאחר יד שאין כל הסכם בינו לבין מנהיגת 'התנועה'.

תשובתו של פורז הפתיעה. חבר הכנסת חסון התפלא כיצד זה ללא הסכם כלשהו מחליט פורז להעביר ללבני סכום של מיליון ושמונה מאות אלף שקלים שיש באמתחתה של מפלגתו לאחר התשלומים השונים שהעביר. "הוא סבר שהכסף נתון לגחמותיו. לא האמנתי שהוא נותן אותו בחינם", מספר חסון ומציין שבאותה שעה לא ידע שבסביבות המקום ה-20 ב'התנועה' מוצב נציג של פורז.

לדבריו פעילותו של פורז בהקשר זה, בהיותו חלק מהגוף הבוחר, אינה אלא עבירה בחוק, ומבחינתו אין אקונומיקה שתוכל לטהר ולהלבין את מעשיה של גברת ניקיון, כפי שמצטיירת ציפי לבני בתקשורת.

באשר לאפשרות שלבני תטען כי לא ידעה על ענייני הכספים הכרוכים בהקמת תנועתה החדשה, אומר חסון כי טיעון שכזה לא יתקבל שכן משמעו היא עיקור  מתוכן של המונח 'אחריות'. לדבריו אין יו"ר, בין אם של מפלגה ובין אם של קיוסק, שיוכל לטעון 'לא ידעתי' על ענייני כספים של הארגון שבראשו הוא עומד.

"מה הזכות של מישהו לקחת מהקופה הציבורית 1.8 מיליון שקלים ולתת אותם למי שיחפוץ לבו?", שואל חבר הכנסת חסון ושב להזכיר כי פורז הוא לא רק לוביסט אלא הלוביסט של הלוביסטים, כהגדרתו, וכל מטרתו אינה אלא להניח את רגלו במפלגה פוליטית שתקדם את ענייניו בשל אותה תרומה של 1.8 מיליון שקלים ששייכים לציבור ולא לו באופן פרטי. זאת לבד מעצם האיסור בחוק להעביר תרומות בסכומים שכאלה.

חסון מוסיף וקובע כי האופן בו מחקה לבני את 'קדימה' עוד יילמד בעתיד. בהקשר זה הוא מזכיר את מה שהוא מכנה כרצח האופי שביצעה לבני לשאול מופז. כמו כן הוא מזכיר את עצם סירובה של לבני לקבל את דין הבוחר ב'קדימה', בוחר שרצה לראות בראשו את שאול מופז, ובחרה להתפלג מ'קדימה' ולא להקים מפלגה ללא פילוג. להערכתו המהלך כולו לא נועד אלא להשגת תקציבים וכסף למפלגה. "בעיני זו מנהיגות חלולה מבחינה מוסרית", אומר חסון הנזהר שלא להשתמש בביטוי 'מושחתת' כלפי לבני בהיותו "לא אדם שאוהב להשתמש במושגים קשים".

בהמשך הדברים מוסיף ומזכיר חסון את גרעון 'קדימה' שנוצר בתקופתה של לבני. לדבריו גרעון זה נאמד ב-34 מיליון שקלים. "קדימה הוציאה 74 מיליון שקלים", הוא קובע ומספר על הדרך שהובילה לגרעון הקשה.

בהקשר זה הוא מזכיר את דו"ח מבקר המדינה החמור שיצא על מצבה הכלכלי של 'קדימה'. בישיבה זו העלה הוא עצמו שאלות בדבר הבונוס שקיבל מנכ"ל המפלגה, בונוס על תוספת מאמץ אחרי הבחירות בגובה של 150 אלף שקלים ובנוסף בונוס נוסף בגובה של 115 אלף ועוד 25 אלף שקלים כתוספת. "אתה מכיר מנכ"ל של מפלגה שמקבל 100 אלף שקלים משכורת?", מוסיף ושואל חסון המספר כי כשנשאלה מי אישר זאת השיבה ציפי לבני שמבקר המדינה לא מצא דבר. זאת בה בשעה שהוא עצמו הציג לה חשבונית שעליה נכתב 'בונוס'.

מאחר והוא משער שהמנהל לא אישר את הסכומים לעצמו, שהרי אישור כזה משמעו עבירה על החוק הרי שהאישור הגיע מהדרג שמעליו, קרי - ציפי לבני.

במהלך השיחה עם חבר הכנסת חסון הוא מפתיע ומספר כי פניית יומן ערוץ 7 אליו היא הראשונה מכלי התקשורת, על אף שדבר הפנייה למבקר המדינה נמסר לכלי התקשורת ביום חמישי. מסתבר שבכלי התקשורת שלנו יש מי שמעדיף להסתיר נתונים ומידע מהציבור כמעט באופן מאורגן.