הפייסבוק חשף.
הפייסבוק חשף.פלאש 90

94% מתלמידי התיכון בישראל גולשים ברשתות החברתיות במהלך השיעורים. כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה.

במחקר עלה עוד כי רק 4% לא עשו כלל שימוש בטלפון הנייד במהלך שיעור ודווקא בקרב מורים מתירנים יותר השימוש נמוך יותר מאשר בקרב מורים שמשליטים משמעת נוקשה.

"התלמידים משתמשים בניידים שלהם במגוון דרכים – גלישה באינטרנט וברשתות חברתיות, שמיעת מוסיקה, צילום, משחק ושליחת מסרונים ותמונות, ולפי הממצאים שלנו, כמעט אין רגע במהלך השיעור שתלמיד כלשהו לא משתמש במכשיר הסלולארי שלו", ציינו החוקרים.

עוד התגלה כי 95% מהתלמידים מצלמים ומקליטים במהלך השיעור (שלא למטרת הלימודים), 94% נוהגים לשלוח דוא"ל ומסרונים, 93% שומעים מוזיקה במהלך השיעור ו-91% מדברים בנייד במהלך השיעור.

החוקרים ביקשו לבחון אף את תכיפות השימוש בטלפון הנייד (מ'אף פעם' ועד 'לעיתים קרובות'). מהנתונים עולה כי בממוצע, כל תלמיד משתמש בנייד ב-60% מהשיעורים. "בולטת מידת השימוש הגבוהה בפונקציות אינטראקטיביות, רבות-משתמשים אשר הפרעתם למהלך השיעור גבוהה, ויש בהם פוטנציאל הפרעה ונזק ארוך טווח, מתמשך, נצבר, הרבה מעבר לגבולות הפיסיים של הכיתה וזמן השיעור", ציינו החוקרים והוסיפו "הנזקים הפוטנציאליים הנובעים משימוש מוגבר בטלפון נייד במהלך השיעור, מעיבים על מערכת החינוך בכללותה, על האקלים הבית ספרי, על ההישגים הלימודיים של הכיתה, על חוויית הלמידה של התלמיד ועל שחיקתו של המורה בבואו להתמודד עם בעיות המשמעת בכיתה".      

במחקר עלה עוד כי השימוש בנייד במקצועות ההומניים גבוהה יותר מהשימוש במקצועות הריאליים וככל שרמת הלימוד עולה (במקצועות כמו מתמטיקה או אנגלית, בהן יש 4 ו-5 יחידות), כך יורדת מידת השימוש.

גם הגיל משפיע על מידת השימוש בטלפון נייד: תלמידי כיתות י' משתמשים בטלפון הנייד במהלך השיעור ברמה הגבוהה ביותר ואילו תלמידי כיתות י"ב משתמשים בו ברמה הנמוכה ביותר. כמו כן, מידת השימוש בנייד בשיעורים יורדת ככל שהמורה ותיק יותר. מגדר המורה, לעומת זאת, לא משפיע על מידת השימוש בנייד בשיעור.

לבסוף, ביקשו החוקרים לדעת האם יש קשר בין סגנון המשמעת האופייני למורה (כפי שמדווח המורה עצמו) לבין מידת השימוש בטלפון הנייד (על פי דיווח תלמידיו). באופן מפתיע, דווקא אצל מורים שהפעילו סגנון מתירני יותר, ירדה מידת השימוש בנייד ואילו אצל מורים שהפעילו סגנון נוקשה יותר, עלתה רמת השימוש.

"נתוני המחקר מצביעים על כך שהשימוש בטלפון נייד במהלך השיעור הפך דבר שבשגרה. גם אם ברמת הפרט שימוש זה מתבצע מדי פעם, הרי שביחידת הלימוד המקובלת - כיתה בה כ-30-40 תלמידים - בכל שיעור כמעט רוב התלמידים עושים שימוש כלשהו בטלפון הנייד. בכל רגע נתון חלק מהתלמידים עושים שימוש בטלפון הנייד ואין מורה שלא נאלץ להתמודד עם תופעת השימוש בטלפון נייד, כדבר שבשגרה", סיכמו החוקרים.