למען השבת
למען השבת פלאש 90

לא מעט עובדים ובעלי עסקים ניזוקים קשות מבחינה כלכלית בשל הפרת החוק של בעלי עסק ורשתות גדולות אשר פותחים את שעריהם גם בשבתות | מאבק משפטי בנושא נחל עד כה תבוסה, אך במקביל הוקמה חברה כלכלית ששמה בראש מעייניה את תיקון צביונה של השבת במדינת ישראל | לא מדובר דווקא בעניין דתי, מדגישים מובילי המאבק, אלא בשמירה על שלטון החוק

שבת הוא יום מנוחה, אך מתברר שלא לכולם. ליאור (28), סטודנט לכלכלה, נאלץ לעבוד למחייתו גם בשבת. במהלך השבוע הוא לומד באוניברסיטה ולסירוגין עובד ברשת גדולה למוצרי בית. לאחרונה החל לעבוד גם בשבת.

"זה ממש נורא בשבילי העבודה בשבת. כל השבוע אני מתרוצץ מהאוניברסיטה לעבודה, ובלילה מאוחר מגיע הביתה מותש. שבת בשבילי זה זמן להתאושש מהשבוע החולף, להיפגש קצת עם החבר'ה ולאגור כוחות לשבוע הבא. אבל אז הודיעו לי בעבודה שבגלל קיצוצים בעובדים, המשמרות שלי כוללות מעכשיו גם שבת ואין אפשרות לוותר עליי. יוצא שאני עובד שבעה ימים בשבוע. זה מטורף. כשהתלוננתי, הבוס ענה לי: 'תגיד תודה שלא פיטרו אותך'. האמת, אני לא יודע כמה זמן עוד אחזיק מעמד ככה", אומר ליאור.   

גם אסתר אליהו (54) עובדת בשבת. את שלושת ילדיה היא שולחת לבתי ספר דתיים "כדי שיספגו חינוך יהודי שורשי", היא מספרת. אך למרות החינוך המסורתי שהיא משתדלת להנחיל לילדיה, היא עצמה נאלצת מדי שבת לעזוב אותם בשעת בוקר מוקדמת. במקום לסעוד עמם את סעודת השבת, היא יוצאת למשמרת של שמונה שעות בחנות גדולה להלבשת ילדים.

"כל שבת כשאני סוגרת את הדלת מאחוריי - הלב שלי נחמץ. אני מחנכת את הילדים שלי לשמור שבת, ואני עובדת בשבת. איזו דוגמה אני נותנת להם?", היא שואלת בכאב. "אין לי ברירה אחרת. בגילי אני חייבת לשמור על העבודה כאן. בהתחלה עוד ניסיתי להתחמק מהמשמרות בשבת, אבל המנהל הבהיר לי בצורה הכי ברורה שאלו תנאי ההעסקה פה, ואם אני לא מעוניינת - אני מוזמנת לקום וללכת. יש לי משכנתא על הראש וחובות, אז מה אני יכולה לעשות?".



אסתר: כל שבת כשאני סוגרת את הדלת מאחוריי - הלב שלי נחמץ. אני מחנכת את הילדים שלי לשמור שבת, ואני עובדת בשבת. המנהל הבהיר לי בצורה הכי ברורה שאלו תנאי ההעסקה פה, ואם אני לא מעוניינת - אני מוזמנת לקום וללכת. יש לי משכנתא על הראש וחובות, אז מה אני יכולה לעשות?

בעלי המכולות קורסים

ליאור ואסתר לא לבד. למרות שהמחוקק קבע בחוק שעות עבודה ומנוחה שיום השבת הוא "יום מנוחה" ואין לעבוד ביום זה, מספר לא מבוטל של רשתות שיווק וחברות גדולות במדינת ישראל מתעלמות מהחוק ודורשות מעובדיהן לעבוד בשבת. רבים מהשכירים במשק נאלצים לעבוד בעל כורחם ביום השביעי כבשאר ימות השבוע, וכשליש מכלל מרכזי המסחר בישראל פועלים בשבת כבכל יום. נדמה שעל אף החשיבות הרבה שמייחסים תושבי ישראל ליום השביעי, במציאות מתחולל מאבק איתנים על צביונה של השבת במדינה.

הסטטוס קוו על אופייה של השבת בישראל הולך ונסדק עם הזמן. חוסר ההשלמה עם המתחולל בשטח הביא ליוזמות שונות בניסיון לשינוי המצב. גיל אפרתי, צעיר דתי שחשש למעמדה של השבת בפרהסיה הישראלית, החליט לנסות להשפיע. ברוח התקופה פתח אפרתי דף פייסבוק בשם 'השבת הציבורית'. בעמוד שפתח קורא אפרתי לעודד עסקים לשמור שבת ולחזק כלכלית את העסקים הסגורים בשבת.

"אנחנו לא נגד אף אחד. אנחנו בעד השבת", מבהיר אפרתי. "המיזם הזה נועד להשפיע על דמותה של השבת הציבורית במדינה. זו מעין אפליה מתקנת. ממחאת האוהלים למדנו שבעזרת כוח צרכני אפשר בהחלט לעשות שינוי". התגובות היו מהירות. אל דף הפייסבוק, שבו מפורטים בתי העסק שומרי השבת, הצטרפו מאות רבות של גולשים, דתיים וחילונים כאחד, שמאמינים כל אחד ממניעיו הוא כי יש לעודד סגירת עסקים בשבת. המשותף לכולם הוא הקריאה לשינוי צביונה הנוכחי של השבת בישראל.

בעלי מכולות רבים שסוגרים את חנויותיהם בשבת נאנקים תחת התחרות מול רשתות השיווק הגדולות, אשר נשארות פתוחות במהלך השבת. קובי ברמר (42), ראש מטה המאבק לבעלי המכולות בישראל, מנהיג בשנים האחרונות מאבק משפטי עיקש מול הטייקונים הגדולים. ברמר, בעל חנות מכולת שכונתית ברחוב שינקין התל אביבי, מדווח על ירידה דרסטית בפדיון השבועי בחנותו מאז פתיחתן של חנויות גדולות סמוך לחנותו יום ולילה, לאורך כל ימות השבוע.

לפני חמש שנים איגד למעלה מעשרים חנוונים מהאזור, ובאמצעות עו"ד דוד שוב עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשיתוף עם התאחדות הסוחרים, בדרישה לחייב את עיריית תל אביב ואת משרד התמ"ת להפעיל אכיפה על חנויות הפועלות בשבת בניגוד לחוק. ברמר, שאיננו דתי, מדגיש כי גם מרבית העותרים אינם דתיים. "לא מדובר כאן בכפייה דתית", הוא מציין. העתירה שהגישו טענה כי פתיחת חנויות בשבת על ידי הרשתות הגדולות, דוגמת טיב טעם או AM:PM, מהווה תחרות שאינה הוגנת הפוגעת בבעלי העסקים הסגורים בשבת. בעתירה נטען עוד כי פתיחת החנויות בשבת נוגדת את ערכי היסוד של ישראל כמדינה יהודית. "אני רואה בזה מאבק לשלטון החוק. יש בישראל חוק, אז איפה למען השם הרשויות? איפה האכיפה? יש כאן רמיסה גסה של שלטון החוק דווקא מצד אלה שרוממות החוק בגרונם. אני לא יכול להשלים עם ההפקרות הזאת. בשבת בכל מטר יש כאן חנות פתוחה. רומסים את זכותי לנוח יום אחד בשבוע".                                                        

את האצבע המאשימה מפנה ברמר לכיוונם של בעלי ההון. "לא מדובר כאן רק על אינטרסים כספיים, אלא על משהו הרבה יותר עמוק. הטייקונים הגדולים פועלים מתוך מטרה להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה. זו מערכה ערכית על איך המדינה שלנו תיראה, והיא מתנהלת בשקט בלי שרובנו בכלל שמים לב. עוד ועוד חנויות נפתחות בשבת, ויבוא יום שזו תהיה הנורמה ולא ניתן יהיה להחזיר את הגלגל אחורנית. הם רוצים לחסל את הצביון היהודי במדינה", מאשים ברמר.     

לפני מספר חודשים דחה בית המשפט את עתירתם של בעלי המכולות, ואף הורה להם לשלם לעיריית תל אביב הוצאות משפט בסך 75,000 ש"ח. "אלו סכומי עתק שאין לי, אבל לקחתי בשביל זה הלוואות. זה בנפשי. הם לא ישברו אותי". ברמר חושף כי חלק מלקוחותיו מחרימים אותו בשל מאבקו. "יש לי קליינטים שצעקו עליי: 'אתה רוצה להפוך את המדינה שלנו לאיראן. אנחנו יותר לא קונים אצלך'. שמו לי אפילו רימון ליד הרכב. מנסים להפחיד אותי אבל אני לא אפסיק במאבק החשוב הזה".

בימים אלו שוקל ברמר לעתור לבית המשפט העליון. ברמר מדגיש כי חוק שעות עבודה ומנוחה הוא קודם כל חוק סוציאלי-חברתי. "רבים מתייחסים לחוק כאל מגן על האזרח הקטן. יש לי שיתוף פעולה מצוין עם חברי כנסת ושרים גם מהצד השמאלי של המפה. שלי יחימוביץ' ודב חנין תומכים במאבק, אבל משום מה דווקא הח"כים הדתיים לא איתי בסיפור הזה, וחבל. לא מדובר בבעיה רק של תל אביב, אלא של כל מדינת ישראל. לפני שבוע ארגנתי הפגנה של למעלה מאלף איש נגד פתיחת חנות של הום סנטר בעכו בשבת. אומר משהו חמור, אבל אני מאמין שמי שקונה בשבת הוא למעשה משתף פעולה עם עבריין ושותף לגזל".

ברמר מציין כי מאחוריו עומדים קרוב ל-9,000 בעלי מכולות מכל הארץ ומרביתם לא היו רוצים לעבוד בשבת, גם אם היו מתירים להם זאת על פי חוק. "זה לא נורמלי. אי אפשר לעבוד 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע. זה לא אנושי. יש לנו משפחות, יש לנו חיים מעבר לעבודה. אנחנו בסך הכל מבקשים את הזכויות המגיעות לנו בחוק", אומר ברמר.

איקאה: לנהל עסק ולשמור שבת

מתחם 'חוצות שפיים' בקיבוץ שפיים הוא מרכז הקניות הגדול באזור השרון. בכל שבת פוקדים את המתחם קרוב ל-30,000 איש. אשי שליין, מנכ"ל המתחם, מצדד בפתיחת מתחמי קניות בשבת ורואה במאבק נגדם פגיעה בזכויות הפרט. "המרכז שלנו ממוקם מחוץ לעיר הגדולה ואינו בסביבה חרדית או דתית מסורתית, כך שהפעילות בשבת לא אמורה לפגוע ברגשות של אף אחד. מי שמנסה למנוע מאדם לצאת בשבת לקניות - פועל בכפייה שפסולה בעיניי".

שליין מבהיר כי במתחם שהוא אחראי עליו מקפידים על שמירת החוק ודואגים לא לפגוע בזכויותיהם של העובדים. "כל הרשתות שפועלות במתחם שלנו מעסיקות 'בני דודים' או 'גוי של שבת', כך שהעובדים בימי שבת וחג רובם ככולם אינם יהודים ומקבלים יום חופש אחר במהלך השבוע, ובכך זכויותיהם נשמרות". שליין מביע התנגדות לחקיקה הנוגעת לשמירת השבת. "לטעמי, כיבוד השבת ובכלל עול מצוות ואמונה צריכים לבוא מנפש האדם פנימה, ולא על ידי חוקים ותקנות חיצוניים".

מנגד, מנכ"ל איקאה-ישראל, שלומי גבאי, דווקא גאה על סגירת השערים ושמירת השבת של החברה שהוא מנהל: "אנחנו הוכחה ניצחת לכך שאפשר לנהל בישראל עסקים גדולים שהם שומרי שבת ומאפשרים לכולם לנוח. למרות שלא הרחק מאיתנו קיימים מרכזים שפתוחים בשבת, לנו מעולם לא היה פיתוי לפתוח בשבת. מהיום הראשון ידענו שאנחנו עומדים להקפיד על כך".

המאבק על דמותה של השבת עלה לאחרונה מדרגה כאשר איש העסקים אבי כץ, מייסד ונשיא 'קרן הגשמה', השיק לפני מספר חודשים את 'שבת מנוחה', חברה שמטרתה המוצהרת היא שינוי פני השבת בישראל. כץ גם יישא דברים בנושא במושב מיוחד בכנס ירושלים הקרוב, שיוקדש לדמותה של השבת במדינת ישראל. "אמנם מדובר בעמותה, אבל עמותה שתפעל כחברה עסקית לכל דבר ועניין", מבהיר כץ חובש הכיפה, אשר רואה בהקמת החברה תרומה משמעותית במאבק על יום המנוחה בישראל. "מגיע לשבת שתהיה לה כתובת מקצועית שתרכז את כל הפעילויות בנושא, ותתווה דרכים חדשות ומקוריות לקידומה הן מההיבט הציבורי והן מההיבט החוקתי ומעקב על אכיפת החוק", מסביר כץ.

הטריגר להקמת החברה, מספר כץ, היה אמירתה של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' ברדיו לפני מספר שנים. "הייתי רוצה", אמרה אז יחימוביץ', "לראות חילונים שמפגינים לפני בתי עסק שמעסיקים עובדים בשבת". אז הבין כץ ביתר שאת כי מדובר בסוגיה הנוגעת לכלל אזרחי המדינה ולא לשומרי השבת בלבד. "זה עורר אצלי את הצורך להגשים חלום ישן שהתבשל בי לאורך השנים לדאוג לשינוי מעמדה של השבת. לצערי, הפכנו למדינת עבדים".

הכינוי עבדים לא מוגזם קצת? אני שואלת. "האוכלוסיות החלשות שמועסקות בשבת מנוצלות לרעה, כיוון שאין להן ברירה אחרת", מסביר כץ. "המתנה הגדולה של יום מנוחה שניתנה לעם ישראל, ניטלה מאלפי עובדים זוטרים. יש כיום בארץ בין 600 ל-700 אלף עובדים, שהפכו לעבדים בידי המעסיקים שלהם. המנכ"לים שלהם נחים בשבת, אבל כל שרשרת המזון שמתחתיהם נאלצים לעבוד בשבת בניגוד לרצונם האמיתי. זה כדור שלג מסוכן שחובה לעצור אותו, ויפה שעה אחת קודם". מלבד הדאגה לעובדים החלשים בחברה, מצביע כץ גם על אפלייתו של הציבור שומר השבת. "בכניסה לחצי מרשתות השיווק, שהן לא של מזון, תלוי שלט וירטואלי גדול שאומר: 'כאן לא מקבלים לעבודה יהודים שומרי שבת', וזאת בגלל שהם פתוחים בשבת. זו מציאות שלא מתקבלת על הדעת".

בבסיס הרעיון להקמת חברה מקצועית למען השבת, מסביר כץ, עמדה התובנה שבמדינת ישראל של שנת 2013 פעילות וולונטרית לבדה איננה מספקת. כץ מביא כדוגמה את תנועת 'שלום עכשיו'. "מי ששואל את עצמו איך מלהפגין בשחור בימי שישי מול רכבת תל אביב-צפון הפכה שלום עכשיו לתנועה עוקרת יישובים, יבחין כי העיתוי למעבר היה יחד עם השינוי מפעילות וולונטרית לפעילות על בסיס מקצועי, קרי תנועה בעלת מטרות, יעדים ברורים ועובדים במשרה מלאה. החברה שלנו תתופעל על ידי בעלי מקצוע רציניים ועל פי תכנית שנתית ורב שנתית, מתוך כוונה להגיע בטווח של שלוש שנים לשינוי פני השבת הציבורית במדינת ישראל".

מהי מבחינתך השבת האידיאלית במדינה?

"לפני כעשור נוסח חוק שנקרא 'חוק לנגנטל'. מאחורי הניסוח שלו עמד אישור של הרב אלישיב זצ״ל ועיקרו היה לציין רק את מה שאסור בשבת, זאת אומרת מסחר ותעשייה. מכאן שבילוי, פנאי ותחבורה אינם אסורים בחוק. לפי דעתי, במצב הנוכחי לחזור למציאות כזו יהיה אידיאלי".

מרבית מרכזי הקניות הפתוחים בשבת ממוקמים בשטחים לא עירוניים, כמו צומת ביל"ו, געש, שפיים, גן שמואל ועוד. האם זה בכלל אמור להפריע לאדם הדתי?

"יש כאן קיפוח מסחרי. הרי אם מישהו קונה בשפיים נעליים בשבת, הוא כבר לא יצטרך לקנות נעליים בשבוע שאחרי כן בחנות במרכז העיר, ובעל החנות הקטנה שסוגר בשבת מפסיד מלכתחילה בתחרות. אבל מעבר לכך, מדובר במדינה שלנו וצביונה חשוב ביותר. מי שהניח שהפרת חוק שעות עבודה ומנוחה תישאר מצומצמת - התבדה. כיום המציאות מדאיגה את כל מי שהשבת יקרה לו".

משרד התמ"ת והרשויות המקומיות מופקדים על אכיפת החוק. אולי העשייה שלכם צריכה להיות מרוכזת בהפעלת לחץ עליהם?

"אין ספק. חלק מהפעילות והמשאבים של 'שבת מנוחה' יוקצו ללחץ על הרשויות והגופים הרלוונטיים לאכיפת החוק. כולל קובלנות פליליות על מנכ"לים ודירקטורים של הרשתות. חוק זה חוק, ונפעל באותה מידה כמו שהרשויות פועלות במקרה של הפרות חוק אחרות".

האחריות להשיב את כבוד השבת, טוען כץ, מוטלת על כל אחד ואחת. "כשיהודים שומרי שבת מכל החוגים, חרדים, דתיים-לאומיים ומסורתיים, ירכזו את הקניות שלהם גם בימי החול דווקא בעסקים שומרי שבת, יהיה ניתן להשפיע ולעשות שינוי. אבל ללא התארגנות ומשאבים כמו שיש לחברה שלנו לא ניתן לרכז מהלך כמו זה, שהוא בעצם פשוט והוגן".