כרמל שאמה הכהן
כרמל שאמה הכהןצילום: פלאש 90

ביום שלישי השבוע (ה-1 בינואר 2013) ייכנסו לתוקף מספר חוקים ותקנות שאישרה ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן.

אחד החוקים שייכנסו לתוקף, אותו יזם היו"ר שאמה-הכהן, הוא ניתוק זיקה מוחלט בין מכירת מכשירים סלולאריים למכירת שירותי סלולר. התיקון נועד להסיר את חסם המעבר האחרון בין חברות הסלולר, ולהתמודד עם המציאות בשוק לפיה חברות הסלולר מעניקות הטבות במכשירים עד שהלקוח מבקש להתנתק ומגלה שמחיר המחירון של ההטבה, שהחברה דורשת ממנו להחזיר לה, גבוה בעשרות אחוזים ממחיר השוק של אותו מוצר.

במהלך הדיונים בהצעת החוק, שתיכנס כאמור לתוקפה ביום שלישי, ציין היו"ר שאמה-הכהן כי ההטבות מהוות למעשה קנס שהופך לחסם מעבר.

החוק שיעשה לכם סדר בניירת נכנס לתוקף

חוק נוסף שאישרה הוועדה וייכנס לתוקף ביום שלישי מטיל על בעלי העסקים חובה לשלוח לצרכנים פירוט חיובים שנתי של עסקאות מתמשכות (המשולמות בהוראת קבע או בכרטיס אשראי). לפי החוק, שיזמו חברי הכנסת אורי מקלב, משה גפני, יריב לוין ויו"ר הוועדה שאמה-הכהן, הפירוט יכלול תשלומים שהצרכן כבר שילם וחיובים שטרם שולמו באותה שנה ומטרתו היא לאפשר לצרכנים לעקוב בצורה טובה יותר אחר התשלומים השונים ולחסוך לצרכן את הצורך לשמור חשבונות רבים.

המסמך יכלול חיובים שמועד פירעונם חל עד ה-31 בדצמבר של שנת הכספים שחלפה, והוא יישלח לצרכנים במהלך חודש מרץ. במהלך הכנת החוק לאישור המליאה החליטה הוועדה כי הפירוט יכלול את סכום החוב, אם קיים. עוד נקבע כי אם קיים חיוב נוסף והוא לא צוין בדוח, אזי נטל ההוכחה כי אכן קיים החוב הנוסף יחול על בעל העסק. בנוסף לכך, הוועדה קבעה כי פירוט החיובים הראשון יישלח במהלך חודש מרץ 2013, ויכלול נתונים לגבי שנת 2012.

הוועדה קיבלה את עמדת היו"ר שאמה-הכהן כי הדוח הראשון יישלח בדואר ללקוח, ולגבי הדוחות הבאים הלקוחות יוכלו לבחור אם ברצונם לקבל אותם בדרכים אחרות כמו בדואר אלקטרוני או באמצעים אחרים.

התוצרת האורגנית תסומן בתו שיאפשר לצרכנים לוודא שאכן רכשו מוצר אורגני

כמו כן ייכנסו לתוקף ביום שלישי תקנות של משרד החקלאות המסדירות את הייצור והמכירה של תוצרת אורגנית מן החי (ביצים, בשר, עופות ועוד), אותן אישרה הוועדה בחודש אוגוסט האחרון. התקנות מהוות בשורה של ממש לצרכני התוצרת האורגנית, שכן המוצרים האורגניים יזכו לתו של משרד החקלאות ושל גוף הבקרה שיפקח על ייצור המוצרים.

התו הרשמי יאפשר לצרכנים להיות בטוחים כי התוצרת האורגנית מן החי שרכשו עומדת בתקנים ובתנאים שנקבעו בתקנות, והיא אכן תוצרת אורגנית. כמו כן מעיד התו כי התוצרת נקייה מחומרי הדברה וכימיקלים אחרים, כך שהצרכנים, שמשלמים יותר עבור התוצרת האורגנית ידעו שהם גם מקבלים יותר.