רחלים
רחליםהלל מאיר

אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, חתם לפני מספר ימים על הצו המאשר את רחלים לישוב מן המניין במועצה האזורית שומרון, בכך באה פגיעה מתמשכת בת שנים בתושבי הישוב לסיומה. 

הישוב רחלים, שהוקם לזכרן של רחלה דרוק ורחל ויס הי"ד,  עבר החלטת ממשלה בשנת 98' וקודמה לו תכנית מתאר (תב"ע) ע"י המדינה, משרד השיכון באמצעות חברת עמידר בנה בישוב שכונה ומכר אותה לתושבים.

על גבי תכנית המתאר נחתמו כל החתימות המקצועיות, אולם חסרה בה החתימה האחרונה של שר הביטחון, שנמנע מלחתום במשך שנים מסיבות פוליטיות.

מאז דו"ח טליה ששון בשנת 2004, הפכו חיי התושבים לבלתי אפשריים היותר ומאז  הוגדר הישוב ע"י משרד הבטחון כ"מאחז לא מורשה" – עקב חוסר אותה חתימה אחרונה של שר הבטחון, ונמנעו  כל בניה ופיתוח בישוב, כולל גני ילדים.

שכונה שהחלה להבנות לפי תכנית המתאר תקועה בצו בינים של בג"צ ותושביה מתגוררים ללא תשתיות סבירות כבר כשלוש שנים וחצי, בעקבות עתירה של ארגון השמאל הקיצוני "יש דין".

בשנים שחלפו מאז הוגש הבג"צ ארגנה היחידה האסטרטגית במועצת שומרון, בהובלת מ"מ וסגן ראש המועצה יוסי דגן, מאות סיורי הסברה לרחלים, בהם השתתפו למעלה משישים חברי כנסת ושרים מהמפלגות השונות וכן מאות עיתונאים ואנשי תקשורת, על מנת להציג בפניהם את האבסורד שבקריאת המקום "מאחז בלתי מורשה" ואת הפגיעה בתושבים. רובם המוחלט של המסיירים, כולל רבים מהשמאל, הודו כי אין הגיון וצדק בכך וחלקם הגדול נרתמו לסייע לראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה ולמזכ"ל אמנה, זאב חבר (זמביש), שפעלו במשותף  באופן רציף לסיים את האבסורד.

עתירת ארגון השמאל הקיצוני "יש דין" לבג"צ, אילצה בסופו של דבר את הממשלה להחליט ולהביע את עמדתה הסופית בפני השופטים, ואכן שרי הממשלה וחברי הכנסת, שרובם ביקרו בישוב פעמים רבות ובראשם השר בני בגין וכן השר משה (בוגי) יעלון, פנו לראש הממשלה והעמידו אותו על האבסורד שבהריסת שכונה בגלל העדר חתימה פורמלית מטעמים פוליטיים. ואכן, צוות השרים שהוקם לפני כתשעה חודשים החליט להודיע לאשר סופית את השלמת הליכי התכנון של רחלים, ברוכין וסנסנה, ולהורות לחתום על תכניות המתאר הסופיות של הישובים.

לפני מספר ימים הגיע המהלך לסיומו כשאלוף הפיקוד, האמור פורמלית לחתום על תכניות המתאר, הוציא בהנחיית שר הבטחון את הצו המאשר את תכנית המתאר ומכליל את רחלים כישוב ה-32 של המועצה האזורית שומרון.

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה ברך על אישר הישוב: "זהו נצחון ההגיון הפשוט על הפוליטיקה והרשעות מבית נדרשו של השמאל האנטי ציוני. ראש הממשלה קיבל את ההחלטה ההגיונית וסיים עוול של שנים ופגיעה קשה בתושבי הישוב לחינם. כל  בר דעת מתוך עשרות השרים וחברי הכנסת שהגיעו למקום לסיורים בארבע השנים האחרונות הבין את החובה לתקן את העוול הזה. זהו יום חג למדינת ישראל ולציונות, כשמדינת ישראל מתקנת פגיעה ועוול של שנים ומרוויחה ישוב חיובי וציוני, שרוב תושביו תורמים למדינה בשירות הביטחון ובאזרחות.

יוסי דגן, מ"מ וסגן ראש המועצה האזורית שומרון, בחר דווקא 'לברך' את ארגון השמאל הקיצוני "יש דין", מגיש העתירה כנגד רחלים: "בשם תושבי רחלים אני מודה לארגון השמאל הקיצוני 'יש דין' על העתירה הקנטרנית שהגישו, אשר גרמה לממשלת ישראל להגיע לצומת ההכרעה, 'לאחוז את השור בקרניו' ולתקן עוול של שנים. הם אמנם באן לקלל אבל כמו בסיפור בלעם בתנ"ך יצאו מברכים. בזכותם הממשלה הכריעה בצורה הטבעית והנורמלית לסיים את אישור תכנית המתאר".