התפרעויות ביום הנכבה
התפרעויות ביום הנכבהצילום: פלאש 90

בשעה שדוברים פלסטינים מנסים להשפיע על תוצאות הבחירות, באיומים על פתיחה באלימות במידה והימין ימשיך לשלוט, מעריכים באוניברסיטת אריאל כי ההחלטה על אנתפאדה שלישית טרם גובשה.

בנייר עמדה שפרסם המרכז לחקר המזרח התיכון באוניברסיטת אריאל, בראשות פרופ' אלכס בליי, נטען כי הגורמים המשפיעים על ההנהגה ועל השטח בקבלת החלטה שכזו שונים.

"נראה שעמדות ההנהגה הפלסטינית, על שני רכיביה, זה של אש"ף והרש"פ, וזה של החמא"ס, אינן מגובשות עדיין בתמיכה באנתפאדה אלימה שלישית. יש בעמדותיה גוונים התומכים בכך, אולם קיימים גם רכיבים בולמים", נקבע בנייר העמדה.

בליי מדגיש, כי אנתפאדה איננה בהכרח תוצאה של החלטה מלמעלה, וכי "השטח אכן תוסס יותר מבעבר, ואם יבוא חלילה אירוע קשה, מעין "נפץ", עלול הוא לגרום להצתה. אולם כאן יש להפנות את המבט אל מפת החמולות הגדולות. גם במקרה של הופעת "נפץ" מעין זה, תהיינה אלה החמולות הגדולות אשר תקבענה אם להפיח בו אש, או לבלמו ולרסנו".

"חמולות יו"ש היו ועודן עמוד השדרה של העם הפלסטיני, ותמיכתן בפת"ח לא הייתה בשום פנים תמיכה גם בערפאת, ובאלו שהגיעו עמו בימי אוסלו מתוניסיה. גם כיום הן המחזיקות את מוקדי הכוח הראשיים ביו"ש. חמא"ס, המודע לכך, כמובן, מנסה לחדור ולחלחל אל תוך חמולות אלה, כשהוא משתמש בהיבט הדתי-אסלאמי. מאמציו נושאים פרי. אך ספק רב אם צבר מספיק כוח על מנת לדחוף את השטח כולו לאנתפאדה נוספת", מוסבר בנייר העמדה.

במרכז מסכמים, כי אנתפאדה נוספת, שלישית, נבחנת כיום בזירה הפלסטינית. הרעיון טרם הבשיל. קיימים בשטח גורמים שיעדיפו לבלום אותו בטרם יקרום עור וגידים. ישראל צריכה לקוות לכך. אולם עדיף גם שתיערך למקרה שבלימה זו לא תצלח בידם.