נכה על כסא גלגלים
נכה על כסא גלגליםצילום: פלאש 90

איבט גלילי, בת 64, מתגוררת בקומה ה-4 בדירה שכורה ברח' משה סנה 16, באם המושבות בפתח תקווה.

איבט, חולת פרקינסון, עברה לגור בבניין המשותף לפני כחצי שנה במטרה להיות קרובה לילדיה המתגוררים באזור והמסייעים לה, בשל מגבלותיה וקשייה בחיי היומיום.

לפני מספר חודשים פנתה גלילי לוועד הבית וביקשה להפעיל את מעלית השבת, כיוון שהיא שומרת מצוות, ועל פי עצת רופאיה עליה לעשות הליכה כל יום במשך שעה, אולם בשל מוגבלותה הפיזית, היא אינה יכולה לעלות ולרדת 4 קומות ברגל.

גלילי נדהמה לשמוע מיו"ר הוועד, נתי אפל, ורעייתו שנכחה בפגישה, כי הם אינם מעוניינים בהפעלתה של מעלית השבת תחת הנימוק שמדובר בשכונה חילונית ובבניין בו מתגורר רוב חילוני ואין הם מעוניינים לשנות את אופיו, עוד הם הוסיפו כי היא כאישה שומרת מצוות, הייתה צריכה לבדוק מי הדיירים בבניין בטרם שכרה הדירה וכי מוטב שתחפש מקום אחר להתגורר בו.

אשת יו"ר הועד הגדילה לעשות וציינה באוזני בנותיה של גלילי, ששבו וביקשו לשכנע את יו"ר הוועד להפעיל את מעלית השבת, באופן מצמרר, כי היא אינה מוכנה שאורחים וחברים המגיעים אליה לביקור, יגלו כי אנשים דתיים מתגוררים בבניין.

יצוין כי על פי חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969, בבית משותף בו מותקנות שתי מעליות ובאחת פועל פיקוד שבת, ודייר אחד מבקש הפעלתה של מעלית שבת, על הוועד להפעילה.

למשמע הדברים החמורים שהשמיעו יו"ר הוועד ורעייתו, ולאחר שעמדו בסירובם, גם לאחר שהוסבר להם כי מדובר בחוק מחד, ובאישה חולה מאידך, המבקשת לצאת מביתה גם ביום השבת, פנו לחבר הוועד האחר, גל לוינסקי, במטרה לקדם את הנושא בדרכי שלום. ואולם, גם מר לווינסקי חזר על הנימוקים שנשמעו מפיהם של בני הזוג אפל והסביר כי מדובר בבניין חילוני, וכי עליהם היה לבדוק זאת לפני שעברו להתגורר בבניין.

נוכח הטרטור שנהג הוועד כלפיי הדיירת, ונוכח הניסיונות הנואשים לקדם את הנושא בדרך של הידברות שעלתה בתוהו, העביר עו"ד ג. צורי בשם דיירת הדירה השכורה ולרשות גל לוינסקי מכתב התראה, שבעקבותיו נדמה היה שנתרצה שכן הובעה מצדו לפתע הסכמה להפעלת מעלית השבת. בדיעבד נתחוור שהסכמתו ניתנה אך ורק מן השפה ולחוץ – לוינסקי שב להערים קשיים תוך העלאת דרישות, הצבת מכשולים ודרישות כספיות שערורייתיות.

יודגש שבקשת גלילי הנה שמעלית השבת תופעל בזמנים מסוימים ומצומצמים, עד 3 שעות במהלך כל השבת. בעלי הדירה מתכוונים כעת לנקוט בהליך משפטי כנגד חברי הוועד נוכח אטימות לבם ולקיחתם את החוק לידיים.

תגובת יו"ר הוועד, נתי אפל: "אני כבר לא יו"ר הוועד וגם לא גר בבניין".

חבר הוועד גל לוינסקי: "המעלית שבת עובדת 3 שעות במהלך השבת לפי בקשת הדיירת".