הסערה שטלטלה את ישראל אך לפני ימים אחדים נשכחה עבור מרבית תושבי המדינה, ואולם היא זכורה היטב עבור לא מעטים שנותרו נפגעי רכוש קשים בעקבותיה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד עמיקם חרל"פ על סוגיית היום שאחרי, יום ההתמודדות עם הפיצויים והרשויות שלא תמיד ממהרות לפצות.

בראשית דבריו מציין עו"ד חרל"פ כי הבעיה חוזרת ונשנית כמעט מדי שנה לעיתים באורח קל יותר ולעיתים באורח קשה כאשר "שורש הרע הוא היעדר תחזוקה הולמת. תעלות ביוב, צינורות ביוב ומעברי מים נסתמים והתוצאה היא שהריהוט שוחה בסלון...".

ההתמודדות עם התוצאות הקשות עבור האוכלוסייה האמידה פחות בעייתית שכן זו דואגת לבטח את רכושה והיא תזכה לפיצוי בהתאם. לעומת זאת האוכלוסייה שלא כיסתה את רכושה בכיסוי ביטוחי ראוי מוצאת את עצמה בקושי לא מבוטל.

עו"ד חרל"פ מציין כי ההתמודדות עבורם יכולה להפוך קלה יותר כאשר ניתן להוכיח שמקור המחדל שהוביל להצפה ולפגיעה ברכוש הוא מחדל של הרשות המקומית שלא נערכה כיאות, לא תיחזקה את מעברי המים ולא הכינה קרקע ראויה למקרה של הצפה.

במקרים שכאלה לרוב מגיעה העירייה עצמה ומזמינה את התושבים לתבוע פיצוי על מנת שאנשיה יוכלו לסייע. עם זאת סבור חרל"פ כי מומלץ שלא לסמוך רק על שמאי הרשות המקומית ולהציג בקרה עצמית של שמאי מטעם הנפגעים. כך גם במידה ומתגלעים חילוקי דעות בין השמאים רצוי להיוועץ ביועצים משפטיים. אמנם מדובר בהוצאה נוספת עבור מי שממילא אינו אמיד ואין ידו משגת, ובכל זאת לעיתים מדובר בכורח. "מניסיוני לא הייתי מוותר על ביקורת של שמאי נוסף ויועץ משפטי שיבדוק את הסיכויים".

בדבריו מציין עו"ד חרל"פ כי פיצוי ממשלתי מגיע במקרי קיצון המוגדרים כאזורי אסון, ואולם נראה מדבריו שהממשלה אינה ממהרת להכריז הכרזה שכזו שכן השלכותיה הכלכליות על קופת המדינה ברורות. לעומת זאת במקרים אסוניים של ממש, צונאמי וכיוצא באלה, אין מנוס מהכרזה על ההגדרה. הדיון נפתח כאשר המקרים גבוליים ונפתח דיון בין המבקשים לדאוג לקופה לדואגים לנפגעים.

באירועים האחרונים נשקלת הגדרה חלקית של אזורי אסון עבור חלק מנזקי החקלאות, החלטה שתהיה משמעותית מאוד עבור חקלאים שמשום מה אינם מבוטחים ביטוח מלא.

עוד מציין חרל"פ כי חדירת מים למבנה בשל תחזוקה לקויה של בעל הבית או בשל היות המבנה ישן לא תזכה אותו בפיצוי שכן האחראי הבלעדי על התחזוקה הרציפה של המבנה הוא בעל המבנה עצמו, ועל כן אדם שאינו מבוטח ולא תחזק את ביתו ובמקביל לא ניתן להוכיח פגיעת המים נגרמה בשל כשלי הרשות המקומית, אדם כזה לא יזכה לפיצוי. לגבי תרחישים אחרים יש מי שיפצה בין אם הפגיעה בתוך הבית ובין מחוצה לו.