קונצנזוס על 'סרבנות אידיאולוגית'. מירב מיכאלי
קונצנזוס על 'סרבנות אידיאולוגית'. מירב מיכאליפלאש 90

מועמדת 'העבודה' לכנסת, מירב מיכאלי, השתתפה היום (חמישי) בפאנל לקראת הבחירות שהתקיים במכללת שערי משפט, יחד עם ח"כ דוד רותם (הליכוד ביתנו) וח"כ אריה אלדד (עצמה לישראל).

השלושה נשאלו לדעתם על אי ציות לפקודה, סרבנות על רקע אידיאולוגי, ובאופן מפתיע הסכימו כי מדובר בסרבנות לגיטימית.

"אני חושב שכשחייל אומר למפקד שלו 'אני לא יכול לשרת בשטחים הכבושים', יש לאפשר לו", אמר ח"כ רותם והדגיש כי "החייל צריך לדעת שיתן את הדין על הסרבנות ואף צפוי להיכנס לכלא.

מירב מיכאל, שכבר קראה בעבר לאימהות לא לשלוח את ילדיהן "לצבא הכיבוש", אמרה בפאנל כי "ציות עיוור לחוק הוא דבר בעייתי", לטענתה טרם חקיקת חוקים "צריך להתחשב בכל הערכים של מי שהולך לחיות לפיהם".

ח"כ אלדד הודה כי הוא נוהג תמיד "לטעון ההפך מאחרים", אך הפעם הוא מסכים עם קודמיו, "אני אקרא לסירוב פקודה כפי שקראתי לפני ההתנתקות, רק אחד הקשיב לי אז והשאר לא", אמר.

לדבריו, הקואליציה דחתה את הצעת החוק שתמנע מצה"ל לפנות יהודים ותחייב רק את המשטרה לבצע זאת, "אזרחים יכולים לבחור אם ללכת למשטרה אבל לצבא כולם יכולים ולכן, חיילים רשאים לסרב לפקודה כזו", כך אלדד.

מיכאלי הוסיפה שסרבנות היא אמצעי לגיטימי בכדי להשפיע על החוקים, והדגישה כי במדינה דמוקרטית "כולם צריכים לדעת שהם יתנו את הדין על הסרבנות".

מנחה הפאנל, דיקן המכללה ד"ר אביעד הכהן אמר בתום הדיון, "דעתי לא נוחה עם הקונצנזוס שראינו כאן, אני וצוות המכללה עוסקים בחינוך לשמירה על החוק", אמר.