הרב אליהו בן דהן
הרב אליהו בן דהןצילום: פלאש 90

בעקבות הקמפיין התקיף של הליכוד נגד הבית היהודי והשימוש בחלקי ציטוטים של בכירי הבית היהודי על מנת להציגם בצורה מוטעית, אם לא מעוותת, פנינו ביומן ערוץ 7 לרב אלי בן דהן, מקום 4 ב'בית היהודי', וביקשנו לעשות מעט סדר בסוגיית הוועדה למעמד האישה וההצעה לבטלה.

נזכיר כבר כאן את האיזכור שהעלה כתב ערוץ 7, שלמה פיוטרקובסקי, הבוקר ולפיו גם יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, מצא כבר בשנת 2003 לנכון להעלות את רעיון ביטול הועדה למעמד האישה, אך בשעתו המהלך לא צלח.

בראיון לערוץ 7 מסביר הרב בן דהן את הרעיון העומד מאחורי הצעתו: "הרעיון פשוט מאוד. כמי שעוסק בענייני משפחה אני מודע לכך שיש בעיות לא קטנות שנוגעות למערכת יחסים בין הורים וילדים ובעיקר בין ילדים להורים גרושים. מדובר בעניינים כמו חילוקי דעות סביב נושאי המשמורות והסדרי הראיה. אין מערכת תומכת ולעיתים בית המשפט או בית הדין נותן פסק דין והוא לא מבוצע. הדבר הזה צריך להיות מטופל".

ממשיך ומספר הרב בן דהן: "נשאלתי איפה יהיה עניין שכזה מטופל? בוועדה לזכויות הילד? בוועדה למעמד האישה? איזו מהוועדות תדון בנושאים שנוגעים גם לילדים וגם לאימהות? ואמרתי שזו הזדמנות לקחת את שתי הוועדות הללו ולאחד אותן לוועדה אחת גדולה, לחזק את סמכויותיה ולהפוך אותה לוועדה עוצמתית. התא המשפחתי הוא אבן יסוד בקיומו של העם, ולכן מה שאמרתי הוא שנהפוך את שתי הוועדות לוועדה עוצמתית. שכל הנושאים המשפחתיים יידונו במקום אחד, בוועדה אחת".

הרב בן דהן מוסיף ומדגיש כי חלק מתפקידיה של הוועדה המחוזקת והמשולבת יהיה להמשיך ולעסוק בקידומן של נשים, עניין שגם אותו הוא רואה כחלק מענייני המשפחה. בהקשר זה הוא מזכיר סוגיות כמו מעונות לאמהות עובדות וכיוצא באלה.

"מדובר בהעצמה של עניין הנשים. לכן אני חושב שנשים היו צריכות לשמוח על כך, כי אני לוקח שתי ועדות קטנות, ועדות שאינן שוות ערך לוועדת הכספים או לוועדת חוקה ומשפט, והופך אותן לוועדות עוצמתיות עם סמכויות נרחבות שיטפלו בכל העניין של דיני המשפחה", אומר הרב דהן המספר כי המתקפה על דבריו הפתיעה אותו מאוד שכן הוא ביקש בסך הכול לייעל ולהרחיב סמכויות, ולהערכתו אם יבוצע מהלך שכזה סוגיית מעמד הנשים תשופר ותורחב ומעמדן ייטב במדינת ישראל.

"מעציב אותי יותר שבאים ומציגים אותי כמי שמדיר נשים או פוגע בנשים. נדמה לי שאין הרבה אנשים בישראל שיכולים להתגאות בכך שבזכותם מאות ואלפי נשים עגונות ומסורבות גט עניינן נפטר. אני אומר בפה מלא שבזכותי, גם אם לא רק בזכותי, עניינן של נשים רבות קודם ונפתר".

עוד מוסיף הרב בן דהן ומזכיר את השינוי הדרמטי שחולל בהרכב בתי הדין הרבניים. אם כשנכנס לתפקידו היו עובדות בודדות בבתי הדין, "שניתן לספור אותן על כף יד אחת", הרי שכאשר עזב את תפקידו לא פחות מארבעים אחוזים מהעובדים בבתי הדין הם נשים. "אז לומר עלי שאני מדיר נשים זה הרבה יותר מעיוות".

הרב בן דהן מספר כי על אף הקמפיין האגרסיבי נגדו ונגד מפלגתו הוא פוגש רבים מאוד ברחבי הארץ המחזקים את ידיו ומרעיפים עליו הערכה על פעילותו בתחום. "הציבור שמגיע לכנסים שלנו מאוד מעריך את פועלי. הם אומרים לי שלא לשים לב, אנחנו יודעים מה עשית", אומר הרב בן דהן המספר כי גם ארגוני נשים הרחוקים פוליטית מתפיסתו הפוליטית מחזקים את ידיו ואומרים לו שעבודתו ותרומתו למען ציבור הנשים ידועה ומוכרת גם להם.

על כל זאת חותם הרב בן דהן את דבריו באמונה לפיה ביום שלאחר הבחירות הקמפיינים והמתקפות יישכחו, וניתן יהיה לעבוד יחדיו בממשלה אחת.