יריב לוין. לא לשריין
יריב לוין. לא לשרייןצילום: פלאש 90

יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ יריב לוין, מאוכזב מתוצאות הבחירות שלדבריו יקשו על הקואליציה הבאה לתפקד בצורה יעילה.

בראיון לערוץ 7 אמר לוין "ראש הממשלה נתניהו קיבל מנדט להרכיב ממשלה, אבל מהצד השני, אין ספק שהניסיון לייצר איחוד עם ישראל ביתנו כדי שתהיה כאן מפלגת שלטון רחבה לא קיבל תמיכה מספקת. מסתבר שרוב אזרחי ישראל מעדיפים התכנסות סקטוריאלית על פני יכולת משילות".

ח"כ לוין כלל לא בטוח שיהיה ניתן לשנות בכנסת הנוכחית את שיטת הממשל, "אני חושב שצריך לנסות ולהעלות את אחוז החסימה, אבל כשמפלגת שלטון יש לה רק 31 מנדטים, זה לא פשוט לביצוע".

"רצינו לטפל בכל הסוגיות כולל סוגיית השוויון בנטל מתוך ראייה רחבה והסכמה, לצערי, כעת נצטרך להגיע להחלטות לעיתים כתוצאה מסחטנות".

הוא מעריך שהקואליציה שתוקם תהיה יציבה אבל לא ממש אפקטיבית, "אין לי ספק שיאיר לפיד מעוניין לא פחות מאיתנו להיכנס לממשלה, הוא ירצה לממש את ההישג שלו, שלא בטוח שיחזור על עצמו, הדברים נכונים גם לבית היהודי ולמפלגות אחרות".

"הבעיה היא, פחות ביציבות אלא ביכולת לקבל הכרעות בלי שתופעל סחטנות. קשה להוביל מהלכים כשצריך להגיע להסכמות עם שורה ארוכה של מפלגות. זה אולי לא יהיה יותר גרוע מהכנסת הקודמת, אבל גם בכנסת הקודמת זה היה קשה. כל מפלגה יכולה להפיל את הממשלה וכתוצאה מכך כושר המיקוח הוא רב".

ח"כ לוין מעריך שסוגיית ארץ ישראל תעמוד לפתחה של הממשלה הבאה, והנושא ייתקל בקשיים, "הרי בסוף נידרש לסוגיית ההתיישבות, זו מציאות שנצטרך להתמודד איתה. זה יהיה אתגר גדול לנאמני ארץ ישראל וצפויה עבודה לא פשוטה כדי לחזק את מפעל ההתיישבות. מפלגת השלטון תהיה תלויה תלות מוחלטת ביאיר לפיד והוא בוודאי לא ילחם את מלחמות ההתיישבות. גם המאבק לשינוי מערכת המשפט יהיה קשה להמשיך בו, וזה כולל כמובן את דו"ח אדמונד לוי".

"אם היינו מקבלים 45 מנדטים היינו יכולים להכתיב את הדרך, אבל במציאות שנוצרה כל שותף יחפש לסחוב לכיוון שלו. אני אמנם לא מציע להיכנס לתחושת ייאוש, כי אנחנו נפעל במלוא העוצמה כדי להמשיך לבנות, אבל זה יהיה קשה".