בית הנשיא הערב
בית הנשיא הערבצילום: פלאש 90

נשיא המדינה, שמעון פרס, קיבל לידיו הערב (רביעי) בטקס רשמי בבית הנשיא את תוצאות הבחירות מידי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט אליקים רובינשטיין.

הנשיא יחל הערב בסבב התייעצויות עם נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת ה-19 כשהליכוד ביתנו ויש עתיד יהיו המפלגות הראשונות שיגיעו להתייעצות.

נשיא המדינה אמר במהלך הטקס כי "מערכת הבחירות התנהלה באורח מעורר כבוד, ללא תופעות של אלימות והפרות סדר ואני מברך את אזרחי ישראל על מימוש חובתם האזרחית בכבוד ועל השתתפותם בפועל בעיצוב עתיד המדינה. מערכת הבחירות היא גם מערכת מחנכת, בסגנון ובתוכן. זהו שיעור לאומי בדמוקרטיה. בדמוקרטיה ישנן כידוע דעות שונות ומפלגות שונות אבל בשעת הצורך היא יודעת להתעלות ולהתלכד כעם אחד".

הנשיא התייחס לסבב ההתייעצויות עם נציגי המפלגות אשר יחל מיד בתום הטקס ואמר: "לאחר שהנחתם את תוצאות הבחירות לפניי, עליי לפתוח מיד על פי החוק בסבב התייעצויות עם נציגי הרשימות שנבחרו לכנסת החדשה. לאחר ההתייעצויות עליי לקבוע על מי להטיל את משימת הרכבת הממשלה. אני מקווה שגם יסכים לכך. החוק מחייב זאת. אני מודע לכך שהאחריות המוטלת עליי לפי החוק היא כבדה מאוד, ובכוונתי לקיימה תוך נאמנות מלאה לחוק ומחויבות לאזרחי המדינה, כדי לאפשר הקמתה של ממשלה שתשקף את רצון העם בהקדם האפשרי. אשתדל לעשות זאת בדחיפות הנדרשת מבלי לקפח את האפשרות המלאה של כל אחת מהסיעות להשמיע את עמדתה במלואה. אני רואה בזאת זכות גדולה וחובה מפורשת כאחד".

הנשיא ביקש להודות לחברי ועדת הבחירות על פועלם למען קיומה של מערכת בחירות דמוקרטית, שקופה וממלכתית, ובראשם יו"ר ועדת הבחירות השופט רובינשטיין, "בראש המערכת ניצבתם אתם, חברי ועדת הבחירות. עשיתם את המלאכה הקשה והמורכבת באופן מעורר כבוד. תרשו לי מילה אישית. אני מכיר את השופט אליקים רובינשטיין שנים רבות. זכיתי אפילו להשתתף בחגיגת נישואיו, שיצרה משפחה של משפטנים. מששמעתי שאתה, ידידי אליקים רובינשטיין, תעמוד בראש וועדת הבחירות המרכזית ידעתי שהיא תנוהל במירב האחריות, ההגינות והיושר האינטלקטואלי. ואכן כך היה. תודת האומה נתונה לך".

יו"ר ועדת הבחירות אמר "עלה בדעתי קודם, בהתכנסות בוועדה, שאנו ביום השמיני אחרי הבחירות, לפי החוק. והוועדה היא סוג של מיילדת של ההיריון של הבחירות ונולד הרך הנולד, והיום הברית ואני מאחל לכנסת - לתורה, לחופה ולמעשים טובים".

"אני מתכבד להביא לפניך יחד עם חבריי לנשיאות ועדת הבחירות המרכזית את תוצאות הבחירות לכנסת ה-19 כפי שפורסמו ברשומות היום, שמונה ימים אחרי הבחירות כמצוות החוק. ברשותך נתונים תמציתיים קצרים באשר להשתתפות בבחירות".

רובינשטיין ציין כי מספר בעלי זכות הבחירה היה 5,656,705 מתוכם הצביעו 3,833,646 - כ67.79%, "זה אחוז גדול מאחוז הבחירות לכנסת ה-18 שעמד על 64.7% אנחנו מבקשים לייחס חלק מהעלייה המסוימת הזאת לעדות שבאה מכבודך, אדוני הנשיא ומידה רבה למסע ההסברה שערכה וועדת הבחירות לעידוד ההצבעה ולמילוי החובה הדמוקרטית שבמסגרתו הוקמה 'משטרת הקיטורים' אז, רק מי שהצביע יכול לקטר".

"במערכת הבחירות נתקלנו בגילויי גזענות, אני רוצה להרים קול ולהדליק נורות אדומות אל מול תופעות כאלה במדינת ישראל. צריך לדעתי, להיות קונצנזוס כלל ישראלי להקיא אותן, מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית שקמה לאחר השואה ומבלי שהשווה אין שום מקום לדברים האלה".