סטלי פישר
סטלי פישרערוץ 7

רבים מחסדיה של ההשגחה העליונה הם עניין של תזמון. ההבדל בין חיים למוות, בין עושר לעוני ובין בריאות ומחלה תלוי לא פעם בתזמונן של ההתרחשויות ולא אבני הבניין הבסיסיות.

נדמה שראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ושר האוצר שלו באותם הימים, בנימין נתניהו, כלל לא חשבו שהעימות ביניהם על זהות הנגיד הרצוי תביא לתוצאה חיובית כל כך.

עבור מי שכבר שכח כיצד נחת אלינו הישר מארצות הברית סטנלי פישר והפך להיות נגיד בנק ישראל, נזכיר שהכל התחיל מעימות פשוט. ראש הממשלה דאז שרון ושר האוצר שלו נתניהו לא היו ידידים, וגם זאת בלשון המעטה. השניים הפכו באותן השנים לרבין והפרס של הליכוד, שני ניצים האוחזים באותה התנועה, זה אומר כולה שלי וזה אומר כולה שלי. מערכת היחסים הפוליטית היתה שזורה במערכת יחסים אישית שאיננה מן המשופרות, אך למרות זאת, ויש שאמרו דווקא בגלל זאת, החליט שרון למנות את נתניהו לשר אוצר, תפקיד שהיה נחשב עד אז, וגם כיום נחשב במידה רבה, לבית קברות לפוליטיקאים.

למרות זאת, באופן מפתיע למדי, הצליחו השניים, נתניהו ושרון, לגבש לעצמם באותה תקופה מידה ראויה של שיתוף פעולה לצורך השגתן של מטרות שהיו חשובות לשניהם, ובראשן ההתמודדות עם המשבר שפקד את ישראל עם התפוצצות בועת ההייטק. השניים הצליחו לקדם במשותף שורה ארוכה של רפורמות ושינויים תקציביים, תוך ששרון מעניק לנתניהו חופש פעולה רחב מאוד בתחומי משרדו. למרות זאת, בסוגייה אחת לא הצליחו השניים להגיע להסכמה במשך זמן רב. נגיד בנק ישראל דאז, ד"ר דוד קליין, סיים באותם ימים את כהונתו, באקורדים צורמים מעט, והשניים לא הגיעו להסכמות בנוגע למינוי מחליפו.

הישועה הגיעה, כפי שכולם כבר יודעים, לאחר שההצעה (שעמדה כבר קודם לכן על הפרק) להביא לתפקיד את סטנלי פישר, התבררה כריאלית. פישר, ציוני מוצהר אשר היה בקשר הדוק עם קהילת הכלכלנים המקומית, הביע נכונות לעלות לארץ לצורך קבלת התפקיד ובכך הפך למועמד הפשרה המנצח.

חבלי קליטתו של פישר לא היו פשוטים. תחילת תקופת כהונתו התאפיינה בקשיים מנהליים לא פשוטים, שאיפתו לחוקק את חוק בנק ישראל החדש נתקלה בקשיים רבים ואף בקרב התקשורת הישראלית היו שלא התביישו לסנוט בנגיד שיובא מאמריקה. אולם עם פרוץ המשבר הכלכלי בשנת 2008 התברר שהשניים, נתניהו ושרון, נתנו למדינת ישראל בדיוק את מה שהיא היתה זקוקה לו.

פישר אולי איננו הכלכלן המבריק ביותר שעליו ניתן היה לחשוב, אולם מתינותו, שיקול דעתו, והעובדה שגילו וזרותו העניקו לו מעמד של "מבוגר אחראי" סייעה למשק הישראלי להתמודד עם המשבר. העובדה שבאחד משני הקודקודים של המדיניות הכלכלית עמד אדם שהפוליטיקאים שיחרו לפתחו ולא להיפך, סייעה גם להגברת היציבות וגם להגברת אמינותו של המשק. העובדה שפישר מוכר היטב גם ברחבי העולם, שמה את ישראל במידה רבה על המפה וסייעה גם לתדמיתה החיצונית, דבר שחשוב לא פעם יותר מהמציאות האמיתית.

פישר יעזוב את הנגידות, ויתכן בהחלט שגם ישוב להתגורר בעיקר בארה"ב (למרות שבהחלט יש סיכוי שהצעה לתפקיד מעניין תשאיר אותו בישראל לכמה שנים נוספות), אולם ישראל תהיה חייבת לו הכרת תודה גדולה למשך שנים רבות נוספות.