הסכמה מפורשת. פרופ' שריג
הסכמה מפורשת. פרופ' שריגפלאש 90

שלוחת "אומ"ץ חברתי" של תנועת אומ"ץ פנתה לאחרונה למפקח על הביטוח במשרד האוצר, פרופ' עודד שריג, בטענה שביטוחי הדירות מפני רעידת אדמה אינם מכסים את המבוטחים במקרים רבים.

"לאחרונה נחשפנו לעובדה שחברות ביטוח מסוימות משווקות ביטוח חדש שמכונה "הרחבה לביטוח ערך חילוף". מדברי ההסבר לביטוח חדש זה עולה כי הוא נועד להבטיח פיצוי במקרה של רעידת אדמה", מציינים באומ"ץ.

"תנועת אומ"ץ התיעצה עם מומחים בתחום זה שלבקשתנו בדקו את הפוליסות הקיימות והחדשות, והתרשמנו שכיום רוב המבוטחים אינם מבוטחים מפני רעידת אדמה, למרות שהם משלמים עבור פוליסה שלכאורה כוללת גם סיכון זה", קובעים בתנועה.

לדבריהם, "לפי חוות הדעת שקבלנו שבפוליסות ביטוח דירה יש תנאי שמוסתר מידיעת המבוטחים שקבוע כי הפיצוי ינתן רק במקביל לכינון המבנה ההרוס ובנייתו מחדש. כלומר, בלי כינון ובנייה מחדש גם לא יינתן פיצוי. מה שמוסתר מציבור המבוטחים זה שרוב הבתים המשותפים יוכלו להיבנות מחדש רק בהסכמת כל הדיירים ובהסכמת רשויות התיכנון והבנייה. אם אחד הדיירים בבית המשותף לא רכש ביטוח דירה, או כאשר רשויות התיכנון מגבילות ואוסרות את בניית המבנה מחדש, המבנה ההרוס לא יבנה מחדש. כיון שקרוב לודאי ברוב המקרים לא ניתן יהיה לעמוד בתנאים אלה, הרי שהביטוח לא מכסה את הנזק".

לטענת אומ"ץ, "משמעות הדבר היא שחברת הביטוח מוכרות פוליסות ביטוח דירה מפני רעידת אדמה בידיעה מראש שהם לא יכבדו את הפוליסה למבוטחים המתגוררים בבתים משותפים אלה רק לבעלי בתים פרטיים. לכן החלו למכור פוליסות מסוג חדש שפותרות את הבעייה שקיימת בביטוחי הדירה הקיימים בשוק".

"בעינינו הדבר חמור מאד וגובל בהונאה ורמייה. אנו מבקשים לדעת האם משרד האוצר מודע לנושא הזה? ומה בדעתך לעשות לתיקון ההטעייה של ציבור המבוטחים והעוול שנעשה להם?", חותמים באומ"ץ את הפניה לשריג.