ביקורת מכיוון טירקל
ביקורת מכיוון טירקלפלאש 90

שופט בית המשפט העליון בדימוס, יעקב טירקל, יגיש מחרתיים (רביעי) לראש הממשלה נתניהו את הדו"ח השני שחיברה הוועדה בראשה עמד.

נזכיר, כי בינואר 2011 הגישה ועדת טירקל את הדו"ח הראשון שעסק באירועי המרמרה ושעיקריו אומצו על ידי ועדה מטעם האו"ם (ועדת פאלמר של מזכ"ל האו"ם).

הדו"ח השני של הוועדה עוסק במערכות החקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה קרי הפרקליטות הצבאית והמשטרה הצבאית, משטרת ישראל (אח"מ ש"י) ושירות הביטחון הכללי. הדו"ח איננו עוסק בעיקרו באירוע המרמרה אולם יש בו התיחסות לפעילות מנגנוני החקירה שעסקו בחקירת תוצאות האירוע.

בוועדה מציינים, כי מדובר בדו"ח יסודי ומקיף וגדול מאד, שמהווה למעשה מדריך בינלאומי ראשון מסוגו לחקירות הנערכות על פי כללי המשפט הבינלאומי. מלבד המחקר שבו כולל הדו"ח השוואה מקיפה לדין ולפרקטיקות הנוהגות בשש מדינות – ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, בריטניה, גרמניה והולנד.

על הדו"ח שקדו צוותים של הוועדה בעלי מומחיות במשפט בינלאומי וכן מספר גדול של מומחים בעלי שם ממדינות שונות.

הדו"ח גם כולל המלצות שנועדו לשפר ולייעל את מערכות החקירה הפועלות בישראל שמטרתן להביא לכך שהחקירות במדינת ישראל של התלונות והטענות הנחקרות - שיש להם גם השלכות בזירות משפטיות ומדיניות שונות - יהיו ברמה הגבוהה ביותר.