משפט
משפטפלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, הורה לרשם החברות לפעול לרישום עיקולים זמניים על מניות ברשם החברות, בצמוד לרישום בעלי המניות בחברה.

השאלה המרכזית שעמדה לדיון בפני בית המשפט היא האם על רשם החברות לרשום, לצד רישום המניות המופיעות במרשם, גם עיקולים זמניים שהוטלו על אותן מניות.

השופט כבוב ציין בפסק הדין, שניתן בשבוע שעבר, כי רשם החברות הוא רשות ציבורית שכפופה לנהלים ולחובות ככל רשות ציבורית אחרת. בין היתר, הרשם כפוף לעקרון חופש המידע ולזכות הציבור לדעת.

לדברי השופט, כאשר האדם הסביר מחפש מידע בקשר לחברה, טבעי שיפנה קודם כל למאגר המידע הציבורי הזמין לו. הרשם לא יכול להתעלם מהעובדה שהוא הגוף היחידי שמנהל מאגר רישום של כל החברות במשק הרשומות בישראל אשר פתוח ונגיש לציבור הרחב. לא ייתכן כי במאגר ציבורי שרבים משתמשים בו יופיע במתכוון מידע חסר, שהוא היינו הך למידע מוטעה.

השופט אף קבע, היעדר רישום אינה האופציה שיש בה כדי לאיין את החשש מהטעיית הציבור, אדרבא, היא זו שמטעה את הציבור.

בסיומו של פסק הדין מותח השופט ביקורת חריפה על טענת הרשם לפיה הרישום איננו יכול להתבצע מסיבות טכניות, וקובע כי בשנת 2013 בית המשפט לא מוכן לקבל טיעון לפיו בעיות של מוגבלות טכנולוגית מונעות תצוגה של רישום מסוים ובכך מונעות מן הציבור את אותו המידע. טיעון זה חלש בעיקר כאשר הוא עומד בגפו.

"לא ייתכן שבעולם המודרני בו המדינה פועלת להנגשה של מרשמים ציבוריים שמטרתם לשפר את יכולתו של הציבור לפעול ולכלכל את צעדיו, יעלה רשם החברות טיעון שכזה", הוסיף השופט.