איילת שקד
איילת שקדגידי אבינערי

חברת הכנסת החדשה, איילת שקד (הבית היהודי), קידמה ביומה הראשון כחברת כנסת הצעת חוק שמטרתה לסכל כל אפשרות של אזרחי מדינות אויב לתבוע את מדינת ישראל תביעת נזיקין.

הצעת החוק נולדה בעקבות הפרסומים האחרונים בדבר ערעור המדינה בעניינו של מוסטפא דיראני בנושא תביעת הנזיקין אותה הגיש בשנת 2000. פרשיה זו החלה כאשר דיראני נחטף מלבנון בהוראת יצחק רבין, ראש הממשלה לשעבר, והוחזק בישראל כ"קלף מיקוח" בפרשיית השבוי רון ארד.

בשנת 2004 שוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים. כבר בשנת 2000 הגיש תביעה לבית המשפט העליון נגד מדינת ישראל. דיראני אז טען כי החוקר הבכיר בחקירתו , "קפטן ג'ורג'", ביצע בו מעשה סדום ואף איים על חייו, ותביעתו הוגשה על סך 6 מיליון ₪, סכום אותו בחר באופן סמלי.

ביולי האחרון נמסרה החלטת העליון. דעת הרוב (השופטים פורקצ'יה וג'ובראן) דחתה את דעת המיעוט (השופט מלצר) ונקבע כי דיראני יוכל להגיש את תביעתו. בעקבות החלטה זו ביקשה המדינה דיון נוסף בבית המשפט העליון, ובימים האחרונים הועלתה פרשיה זו לסדר היום בעקבות הדיון הנוסף. החלטה טרם ניתנה בעניין.

"ידוע שהוא לא יושב על המרפסת ומעשן נרגילה", אמר בשבוע שעבר השופט אליקים רובינשטיין. "השאלה העקרונית בעיניי היא אם אותו אדם אוחז ביד אחת בנשק והיד השנייה שואפת לקופה הציבורית - מצדיק שיתקיים הליך כזה", המשיך ואמר. בעקבות דברים אלו אמרה שקד, "ברור שבמקרה הנ"ל דעותיי זהות לאלו של השופט רובינשטיין, אך הצעת החוק שלי עוסקת בעניין עקרוני ולא רק בפרשייה ספציפית זו, שאכן היוותה טריגר ליוזמה".

החוק המקורי קובע כי טרוריסטים ואזרחי מדינות אויב לא יוכלו לתבוע את ישראל ביחס למעשים שאירעו להם לאחר שנת 2000 (תחילת האינתיפאדה השנייה). פועל יוצא של חוק זה הוא  שאזרחי אויב יכולים כיום לתבוע את המדינה על מעשים שאירעו להם לפני שנה זו. מטרת יוזמת החוק החדשה להבהיר כי הדין לגבי אזרחי מדינת אויב, הינו שונה.

"כל רצונו של דיראני הוא להביך את מדינת ישראל. תביעתו של דיראני היא תביעת סרק שהרי אין באפשרותו לזכות בכספים כאלו ואחרים שיתקבלו, במידה ויתקבלו, וכל רצונו הוא למכור כרטיסים למופע תיאטרלי, לא מוצלח , בו סוף הסיפור ידוע מראש", אמרה שקד.

"אסור שמדינת ישראל תיתן לאזרחי מדינות אויב לנהל אותנו, על אחת כמה וכמה אל לנו לתת יד לאזרחים העוסקים בפעילויות טרור באופן מוצהר מלהכתיב לנו את כללי המשחק. כולי תקווה שהחוק יתוקן לאלתר" , סיימה שקד.