יעקב נאמן
יעקב נאמןצילום: פלאש 90

שר המשפטים יעקב נאמן השתתף היום בדיון בכנסת במהלכו מסר דיווח על פעילות משרדו בממשלה ה-32.

"בראשית דברי אני רוצה לברך את חברי הכנסת ה-19 ובמיוחד את חברי הכנסת שנבחרו לכהונה ראשונה ולאחל להם כהונה מוצלחת", פתח נאמן וסיפר על היעדים שהציב לעצמו, |במהלך כהונת הכנסת ה-18 במסגרת תפקידי הצבתי מספר יעדים. הראשון הפחתת העומס על בתי המשפט, באמצעות חקיקה, מינוי שופטים, שיפור השירות לציבור ודאגה לשכבות החלשות הזקוקות למערכת המשפטית. התמודדות עם תופעת הפדופיליה שהתגברה בשנים האחרונות. התמודדות עם תופעת ההסתננות שפוגעת באורח חיינו והכנסת גורמים מאזנים וממתנים בכל הקשור לפעילות החברות הציבוריות".

נאמן תקף את מבול החקיקה הפרטית בכנסת וציין, כי "בכנסת ה-18 הונחו כ-4600 הצ"ח ועדת שרים לחקיקה קיימה 150 ישיבות בתקופת הכנסת ה-18. 320 הצעות חוק ממשלתיות אושרו 2017 הצח פרטיות עמדו על סדר יומה. התנגדה ל-1050 ותמכה ב-359 הצעות חוק פרטיות".

"מעולם, בכל הכנסות הקודמות, לא הוגש מספר רב כל כך של הצעות חוק פרטיות, והמגמה נמשכת: כבר הוגשו לכנסת הנוכחית כ-800 הצעות חוק פרטיות. רבות דובר על היקף החקיקה במדינת ישראל. אני רואה חשיבות רבה בצמצום מבול הצעות החוק הפרטיות, וזאת, על מנת לאפשר למערכות להפנים, ליישם ולבחון בצורה עניינית רפורמות שבוצעו, וכן כדי לאפשר לעוסקים במלאכה להתמקד ולקדם רפורמות משמעותיות. בנוסף, מיקוד כזה, יאפשר לרשות המחוקקת לבצע תפקידה בפיקוח על הרשות המבצעת, בצורה המיטבית. לכם, חברי הכנסת ה-19, אמליץ ואבקש: התרכזו בהצעות חוק מהותיות, רפורמות מקיפות וחשובות, חישבו עליהן, בחנו אותן עם הגורמים המקצועיים ועם משרדי הממשלה. הובילו תהליך חקיקה בעצמכם ואל תהיו מובלים על ידי גורמים שונים, בעלי אינטרסים, אשר מביאים לאינפלציה חקיקתית, שסופה באיבוד המיקוד בעניינים המהותיים", הוסיף השר נאמן.

השר נאמן סקר את החקיקה שקידם משרדו בכנסת ה-18, בתחום הפלילי, הביטחוני, האזרחי, הכלכלי-פיסקאלי, המנהלי והבין-לאומי וכן הצעות חוק שנמצאות בתהליך חקיקה ויש להשלימן בכנסת ה-19 – בהם חוק יסוד החקיקה שנועד להסדיר את תחום החקיקה בישראל "דבר שהכנסת נמנעה לעשות עד עצם היום הזה".

השר נאמן התייחס לתפקוד מערכת המשפט בארבע השנים האחרונות ואמר: "כיום מצבת השופטים מונה 655 תקנים וכולם מאוישים. כל זאת, בזכות היכולת להגיע בוועדה לבחירת שופטים להבנות בין הגורמים השונים המרכיבים את הועדה. בתקופת הכנסת ה-18 הוגדל תקן השופטים ב-50 שופטים נוספים. יחד עם זאת, אין בכך די כדי להתמודד עם העומס הרב המונח על בתי המשפט. במהלך ארבע השנים האחרונות חלה אמנם ירידה קלה במלאי התיקים התקועים במערכת המשפט מ-468,443 תיקים ל-442,633 תיקים כיום".

"בשנת 2009 המערכת סגרה 98 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחו. כיום נסגרים 105 תיקים על כל 100 תיקים שנפתחים. מדובר בהישג משמעותי במיוחד נוכח העובדה שכמות התיקים שנכנסים למערכת הולכת וגדלה בשנים הללו. בנושא זה מדינת ישראל מצויה בשיא עולמי למספר התיקים לנפש. כפי שניתן לראות, למרות המאמצים הרבים עדיין יש מלאי משמעותי של תיקים הנמצאים על מדף בתי המשפט. מלאי גדול של תיקים מביא לירידת אמון הציבור במערכת בתי המשפט. אני מבקש מהכנסת לא להשלים עם המצב הזה, בו אזרחים חושבים פעמיים לפני שפונים לבירור תביעותיהם בערכאות שיפוטיות. בוודאי שאין לקבל גם מציאות בה ההחלטות בתיקים התלויים ועומדים נמשכות שנים רבות עד לסיומן, תוך עינוי דין ופגיעה קשה במתדיינים", הוסיף.