הסיור ביום שישי
הסיור ביום שישי"שומרון - נעים להכיר"

לאחר 1,500 אוטובוסים שסיירו בשנה האחרונה ברחבי השומרון במסגרת מיזם הסיורים הלאומי "שומרון - נעים להכיר", התקיים ביום שישי סיור מיוחד ומרגש בצפון השומרון: לראשונה ביקרה קבוצה מאורגנת בהריסות הישוב שא-נור בליווי כוחות צה"ל.

חבורת המטיילים "דרכי ענת" ע"ש ענת דותן בתה של חברת הכנסת לשעבר עמירה דותן, סיירה בצפון השומרון.

במהלך הסיור הייחודי, שהודרך ע"י יאיר אלמקייס  מנהל מדרשת השומרון, ביקרו חברי הקבוצה, המורכבת מחילוניים ודתיים מכל קשת החברה הישראלית בישוב מבוא דותן, בתל דותן ובבור יוסף. בשיאו של הטיול ביקרו המטיילים, לראשונה, בשא-נור.

הביקור הוא הראשון בליווי צה"ל, לאחר שפעילי ארגון "חומש תחילה" קיימו בישוב ביקורים רבים בשנים האחרונות.

חברי הקבוצה, בראשות ח"כ אורי אריאל, ביקרו במצודה העתיקה, בה שכנה גלריית האמנים וסיירו בין הריסות הישוב.

המטיילים ביקרו בבית הכנסת של שא-נור, היחיד שלא נהרס בגירוש אלא כוסה בערמות חול. הם צעדו על הכבישים שנותרו במקום וראו את העצים, הדשא והפרחים שעדיין צומחים במקומות בו עמדו הבתים, כמו מחכים לבעליהם שיחזרו. רבים מהם לא הסתירו את התרגשותם ואת כאבם ממראה הישוב ההרוס, ורבים מהם הזילו דמעות כאב.

יוסי דגן, מ"מ ראש המועצה האזורית שומרון, שהקים את הגרעין הדתי בשא-נור והיה ממנהיגי הישוב עד לגירוש, סיפר לחברי הקבוצה על הישוב, על החיים המשותפים של האמנים הלא דתיים וחברי הגרעין הדתי ועל יום הגירוש.

דגן סיפר על המאבק שניסו תושבי הישוב לעשות כנגד הגירוש , על הערבים בכפר ג'בע הסמוך לישוב שרקדו מול המראות כשדגלי אש"ף וחיזבאללה בידם ועל האבן מהמקום ששמו בלילה שלפני יום הגירוש בין חפציהם בבית "האבן הזאת  נמצאת איתנו היום, והיא תהיה אבן הפינה של הבית שנבנה מחדש כשנחזור ונבנה את הישוב. לא ירחק היום ואנחנו נחזור הביתה ונבנה את הישוב מחדש".

תא"ל (מיל) יהודה דובדבני סיפר לחברי הקבוצה  על האזרחים שהגיעו בימים שלפני הגירוש דרך ההרים לחזק את הישוב בקבוצות מודרכות ע"י ותיקי העמק.

ח"כ אורי אריאל  אמר בהתרגשות לאחר הסיור "בזכרוני צרובים המראות מיום הגירוש, ולכן ההליכה בכבישים ובשבילים שעדיין סלולים בשרידי הישוב, לצד בית הכנסת שלא הוחרב והמצודה, מחזקת בי את התקוה כי בע"ה אנו עוד נשוב להקים את הישוב מחדש, גדול ומרכזי יותר".

בעקבות הביקור המרגש הודיע ראש המועצה האזורית שומרון, גרשון מסיקה, כי המועצה תפעל לקיים סיורים רבים של מיזם הסיורים "שומרון - נעים להכיר"  בשא-נור.