חמישה עצי זיכרון
חמישה עצי זיכרוןנשים בירוק

בשדמה שבמזרח גוש עציון נמשכת פעילות התרבות השבועית בניצוחה של התנועה למען עתיד ישראל ('נשים בירוק').

גם ביום שישי האחרון התכנסו עשרות מתומכי ההתיישבות להרצאה שנמסרה במקום, והפעם מפיה של שרה נחשון, רעייתו של הצייר ברוך נחשון וממובילות ההתיישבות בקרית ארבע-חברון. בתום הרצאתה בה סיפרה על מאבקי ראשית ההתיישבות במקום יצאו המשתתפים לנטיעת חמישה עצים לזכרם של חמשת בני משפחת פוגל הי"ד מאיתמר, לציון יום השנה השני להירצחם.

בהרצאתה סיפרה נחשון את סיפור המאבק המרגש שהוביל לפתיחתה של מערת המכפלה לאירועים יהודיים במערה ולפתיחת בית העלמין היהודי העתיק שבחברון לקבורה יהודית מחודשת.

לחברון הגיעו בני הזוג בהמלצת הרבי מלובביץ' שהורה להם להתגורר דווקא בעיר האבות. כשנולד בנם הראשון הובילה שרה נחשון מהלך הטעייה בסופו הצליחה להכניס את בנה בבריתו של אברהם אבינו במערת המכפלה - בעוד ההודעה הרשמית הייתה שהברית תתקיים בבניין הממשל הצבאי, ובעוד הקהל הרב שנאסף ממתין שם בוצעה הברית במערה בחשאי. האורחים קיבלו בהבנה ובשמחה את הידיעה שהברית התקיימה, אמנם בלעדיהם, אך במערת המכפלה.

כשנולד בנה השני הגיעו בני הזוג נחשון עם בנם התינוק למערת המכפלה והחלו שם בטקס הברית. במהלך האירוע הגיע למקום המפקד המקומי והורה להפסיק את האירוע מייד כדי שלא לפגוע ברגשות הערבים. בלית ברירה נאלצו המשתתפים להמשיך את טקס הברית במבנה סמוך.

חמישה חודשים לאחר מכן נפטר התינוק באירוע טראגי של מוות בעריסה. נחשון החליטה לקבור אותו בבית העלמין היהודי העתיק של חברון. שר הביטחון דאז, משה דיין, סירב בכל תוקף, אך הסירוב לא הניא אותה מכוונתה הראשונית.

נחשון הגיעה כשתינוקה המת איתה אל בית העלמין ומאחוריה קהל רב. המפקד הצבאי במקום לא יכול היה לבלום את תהלוכת ההלוויה ואת הקבורה במקום. תינוקה של נחשון היה ראשון הנקברים היהודים בבית העלמין העתיק בעת החדשה.

כאמור, לאחר ששמעו את סיפורה המרגש יצאו המשתתפים כשעיניהם עודן דומעות מהתרגשות לנטיעת עצי הזיכרון בגבע מול שער הישוב אלעזר לזכר בני משפחת פוגל הי"ד.

במהלך מבצע הנטיעות הגיעה אליהם הידיעה על התקהלות ערבים ופעילי שמאל קיצוני ואנרכיסטים באחת הכניסות לאפרת הסמוכה.

ראשי 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר, מסכמות את האירועים וקושרות ביניהם: "בשעות הבוקר קיבלנו משרה נחשון תזכורת לכך שארץ ישראל נקנית אך ורק מתוך מאבקים, קביעת עובדות בשטח, במסירות ופעילות יוצאת מהשגרה, כך היה בשנות השבעים וכך גם בימינו אלה".

השתיים מוסיפות ואומרות כי "בימים אלה, כאשר ברק אובמה בדרכו לישראל והלחץ על ממשלת ישראל גובר לויתורים נוספים, אנחנו מזכירות בנטיעות הללו לזכרם של בני משפחת פוגל הי"ד, מי הם האנשים שאיתם רוצים שנעשה שלום, אנשים שכל מטרתם היא לרצוח אותנו ולסלק אותנו מאדמתנו. הפתרון היחיד הוא שיבה אל חזון הציונות הבסיסי, היאחזות בקרקע, נטיעות והחלת ריבונות ישראל על השטח כולו".