קונסולה
קונסולהפלאש 90

כתבנו ליקט אוסף פנינים לארכיון ההקלטות שנצבר במחסני ארמון המלך, ומהם עולה תזכורת כואבת על ההתראות החוזרות ונשנות שנשמעו אל מול חבירת המלך להמן, ואף על פי כן נענו אזהרות אלה בהתעלמות.

בימים אלה, לאחר שסוכלה תכניתו של המן, מתברר עד כמה הסכנה הייתה קרובה, ובמקביל מתברר עד כמה טחו עיני המנהיגים לראות את האיום מרחף מעליהם.

כתבנו מזכיר כי בראיונות מוקדמים, מיד לאחר שהמלך נאם את נאום בר מינן טענו מנהיגים בכירים כי אין לראות בנאום אמירה מייצגת וכוונותיו האמיתיות של המלך שונות ואף הפוכות. היו שהסבירו את הנאום בצורך פוליטי להרגעת הרוחות בקרב שונאי העם היהודי ובתחילה נראה שההסברים מתקבלים וההנהגה היהודית נותרה מיודדת עם המלך ואנשיו.

מאוחר יותר, כאשר חבר המלך להמן, הזכירו כמה עיתונאים למנהיגי היהודים את נאום בר מינן ותהו אם אין בכך עדות לרצינות כוונותיו של המלך. התגובה גם כאן הייתה כזכור כי מדובר בלא יותר מאשר עוד מהלך פוליטי שלא יניב דבר. הבעות הידידות שהרעיף המלך על המן לא היוו תמרור אזהרה ליהודים ומנהיגיהם.

כזכור, עם חלוף הזמן נכתב דו"ח מלומד שסתר את עיקרי התפיסה שהציג המלך בנאום בר מינן. הדו"ח שנכתב בידי אחד מחכמי המלוכה הבכירים ביותר קבע כי ליהודים מותר לחיות ואף חיים נורמאליים ממש כאילו היו הם בני אדם נורמאליים. הדו"ח עיגן את הקביעות הללו בחוק הבינלאומי, אך המלך העדיף להסתיר את הדו"ח במשך שבועות לא מעטים. הדו"ח החל למעט עובש בקצות דפיו ואז היה מי שחשף אותו. יהודי הממלכה לא ראו בניסיונות ההסתרה עדות נוספת לדבקותו של המלך בנאום בר מינן ויהודים רבים מידידי המלך העדיפו למלא פיהם מים ולמעט בהתבטאויות שיעלו את חמתו.

בימים האחרונים שב המלך ונשא נאום דומה לנאום בר מינן תוך שהוא מזכיר את הנאום ההוא ומבטיח שבכוונתו לדבוק בעיקרי התפיסה העולה ממנו. גם אז לא מיהר איש לקום ולהפוך שולחן, לשבור סיפולוקס או סתם להתרעם בנימוס. שתיקה כללית.

נזכיר כי תוך כדי שהדברים מתרחשים ממשיך המן ברקימת מזימתו להשמדת היהודים. הוא אף מצהיר על כך בריש גליה אבל שוב הדברים נתקלים בהתעלמות מדאיגה של יהודי הממלכה.

באחרונה חיזק המלך את אחיזתם בארמון של תומכי נאום בר מינן ואף הודיע שהמתווה שהכריז עליו בנאום ההוא הוא הפתרון היחיד למצוקותיה של הממלכה כולה. גם אל מול הודעתו זו לא נשמע רחש או בחש. עוף לא מצייץ ושור לא מזמזם...