סטלי פישר
סטלי פישרערוץ 7

נגיד בנק ישראל נאם השבוע בקריה האקדמית אונו והתייחס לנושאים הכלכליים הבוערים שעל הפרק.

פישר ציין כי הצמיחה בישראל היתה נמוכה ממה שהיה רוצה, אך הדגיש מנגד כי כשוחח בעניין עם עמיתים בעולם כמעט כולם ציינו כי היו שמחים להתחלף איתו.

בנוגע לגירעון הגדל ציין הנגיד, כי "רבים שואלים, אם כך, מי אחראי לגרעון בשנת 2012? התשובה היא שהאחריות היא בעיקר של הצמיחה, שהייתה נמוכה מהצפוי. בתחילת 2011 היתה לאוצר תחזית לגביית המיסים, שבדיעבד התבררה כאופטימית מדי. אנו בבנק ישראל לא חשבנו בתחילת 2011 שהתחזית של האוצר אופטימית מידי, הבנו זאת רק בדיעבד".

בתשובה לשאלה בנושא הריבית אמר פישר, כי "רוכשי דירות שרוצים לקחת הלוואת משכנתא, צריכים לקחת בחשבון שהריבית היום מאוד נמוכה, וכאשר הריבית תעלה התשלומים החודשיים יעלו. בנק ישראל מגביל את שיעור המינוף, משום שכשמגיע היום שבו הרוכשים לא מצליחים לעמוד בתשלומי המשכנתא מתחילות הבעיות. מגבלות אלו משפיעות בעיקר על משקיעים, ופחות על רוכשי דירה ראשונה. אני מרבה לצטט את הספר This Time is Different. בזמנים טובים כולם חושבים שהמצב טוב, המחירים עולים, ויודעים איך לטפל בבעיות. בשנים האחרונות ראינו כיצד חשיבה מסוג זה הביאה למשבר הכלכלי החמור מזה שנים רבות. אנו לא נאפשר לדבר כזה להתרחש בישראל".

"אני שומע לעיתים קרובות שטוענים ש"בנק ישראל מתעניין יותר ביציבות הבנקים מאשר בלקוחות". אנחנו שומרים על יציבות הבנקים כדי להגן על הציבור ועל הלקוחות. יש לנו אחריות לציבור, ומוטלת עלינו החובה למנוע את הדברים שראינו אותם קורים במדינות אחרות", הוסיף פישר.

פישר התייחס בתום דבריו גם לשמועות על האפשרות שימונה לשר חוץ ואמר, כי "לגבי תפקיד שר החוץ, אחזור ואצטט מה שאמר לי פרופסור שלימד אותי לפני שנים רבות "הטעות הכי גדולה שאנשים בוגרי אוניברסיטה כמוך עושים, היא לקבל הצעה שלא הוצעה לך".