עוד שודד נעצר בכבישי השומרון
עוד שודד נעצר בכבישי השומרוןפלאש 90

תושבי ישובי בנימין הוותיקים הכירו היטב את ציר וולרשטיין המחבר בין בית אל לגוש ישובי דולב וטלמונים, ציר שאותו סלל כמעט כיוזמה אישית מי שהיה בעבר יו"ר מועצת בנימין, פנחס וולרשטיין. הציר כזכור נסגר לתנועת יהודים כבר לפני כ-12 שנה בידי מערכת הביטחון ותושבי הישובים שהורגלו לדרך שאורכה כ-15 דקות נסיעה הוצרכו מאז לעקוף ולהוסיף לדרכם עוד כחמישים דקות, עובדה שגרמה בסופו של דבר לנתק גיאוגרפי מוחלט בין הישובים.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם משה ורשבסקי, תושב מודיעין עילית, שביום פורים האחרון החליט לבדוק עד כמה הציר אכן סגור ואם באמת לא ניתן לנסוע דרכו.

ורשבסקי סיפר את סיפורה של הנסיעה שהחלה בבית אל. "רציתי לנסוע בכביש הזה כי הוא קצר, בלי לעקוף מצפון או מדרום". טרם החל בנסיעה ניגש ורשבסקי לחיילי המחסום הממוקם בשערי רמאללה, בצומת יו"ש, ושאל אם יוכל לנסוע בציר וולרשטיין כבעבר. המענה היה שלא יוכל לנסוע כיוון שהנסיעה בציר מותרת רק ל-VIP כלשונם של החיילים. כששאל אם מהכיוון השני תתאפשר לו גישה לציר נענה על ידי החיילי שנראה להם כי גם משם תהיה דרכו חסומה.

מאוחר יותר בדק אם תתאפשר לו יציאה דרך השער המערבי החסום של הישוב בית אל, אך משלא נענה החליט להגיע אל הציר דרך הכפר עין יברוד שבין עופרה לבית אל. הוא הגיע למקום פנה ימינה ומיד לאחר מכן שמאלה ומשם לכיוון רמאללה. בדרכו שאל ערבי אם ידוע לו היכן הדרך לדולב. הערבי השיב שאינו יודע אלא רק את הדרך לרמאללה. בהמשך הנסיעה מצא שלט ישן מתקופת פעילותו של הציר ובו נכתב 'טלמון דולב'. הוא נסע בכיוון השלט עד להצטלבות שממנה יכול היה לפנות ימינה, שמאלה וישר. בהיעדר שילוט פנה שמאלה, אך המשך הדרך הורה כי היא מובילה לתוככי רמאללה. ורשבסקי שב על עקביו אל הצומת שם פנה בכביש הישן שנראה היה כבלתי סלול. בכביש זה עברה הדרך ללא כלי רכב שכנים, בניגוד לנתיב הקודם, ואכן הדרך קיצרה את דרכו עד לישובי טלמונים ודולב.

כשהוא נשאל אם לא חשש בדרך משיב ורשבסקי בנימה אידיאולוגית על זכותו של העם היהודי לנוע בכל ציר ובכל כביש בארצו, אך כשעולה שוב שאלת הפחד והחשש האישי הוא מודה שבחלק מהדרך חש תחושה לא נעימה של חשש ובנסיעה בתוך הכפר עין יברוד הסיר את הכיפה כדי שלא יזוהה בידי הכפריים שהוא עובר בכפרם.

ורשבסקי מציין כי סייעה לו העובדה שמזה שנים רבות לא נסעו במקום והצפי מבחינתם של מפגעים פוטנציאליים למצוא יהודי על הציר הוא צפי קלוש, כך שנסיעתו עברה בביטחה יחסית.

באשר לעתיד הוא קובע כי יש לשוב ולנסוע בציר זה ולפתוח את הכביש הוותיק שסגירתו הפכה את בית אל למובלעת, ישוב שלו רק כניסה אחת והדרך לתל אביב ואזור המרכז מצריכה עיקופים והארכת דרך בלתי נצרכת.

הערה: אין לראות בכתבה מעין עידוד למבצע עצמאי שכזה אלא רק דיווח על האירוע שלא התקבל אישור ביטחוני לבצעו ויכול היה חלילה להסתיים באופן אחר לחלוטין במידה ומשהו היה משתבש בנסיעה.