מצלמה
מצלמהצילום: פלאש 90

לרובנו, אם לא לכולנו, יש מצלמת רשת המחוברת דרך קבע למחשב ואם אנחנו משתמשים במחשב נייד מצלמת הרשת מובנית במסגרת מעל המסך.

זה כל כך נפוץ ורגיל שהיא שם, שאנחנו שוכחים את העובדה שכל פעם שאנחנו יושבים ליד המחשב יש מצלמה שמכוונת לעברנו ועלולה לתעד את כל מה שאנחנו עושים.

מצלמת הרשת מחוברת למחשב, והמחשב מחובר לאינטרנט ודרך האינטרנט המחשב שלנו מחובר, פוטנציאלית, לכל מחשב אחר בעולם בין אם אנחנו מודעים לכך או לא. שמענו בעבר על לא מעט מקרים שבהם תוכנות ריגול שהותקנו בחשאי תיעדו את כל המתרחש מול המחשב המותקף באמצעות מצלמת הרשת ושימשו את התוקף להשיג מידע רגיש ולסחוט את המשתמש.

בנוסף למצלמות הרשת, גם מצלמות האבטחה למיניהן לא חפות מבאגים. כיום הרבה יצרניות של מצלמות אבטחה מציעות מצלמות המשדרות את הנתונים ישירות למחשב באמצעות האינטרנט במקום להתעסק עם כבלים ארוכים, ובכך הן לא שונות בהרבה ממצלמות רשת "רגילות" - אם הן לא מאובטחות כראוי כל אחד יוכל לראות את מה שהמצלמה משדרת.

חברת 'Trend net' האמריקאית, המייצרת מצלמות אבטחה למדה זאת היטב על בשרה. באג שנחשף במאות ממצלמות האבטחה שלה אפשר לכל אחד עם חיבור לאינטרנט לצפות בשידורים של המצלמות. האתר "Trend Net Exposed", שדרכו היה ניתן לצפות בשידורים, טוען שעשה זאת מתוך מטרה להעלות את מודעות הגולשים לצורך באבטחת מצלמות הרשת שלהם. לזכותה של חברת 'Trend Net' נציין שהיא ששחררה עדכון גרסה למצלמות שלה שחסם את הפריצה, אך לקוחות רבים טרם התקינו אותו בין אם מתוך בורות או עצלנות.

העובדה שמצלמת הרשת שלכם מיוצרת על ידי יצרן אחר או אפילו מובנית בתוך המחשב שלכם, לא בהכרח אומרת שהיא בטוחה. אם אתם משתמשים במצלמת רשת עליכם להקדיש קצת תשומת לב לנושא האבטחה שלה.

אז איך תדעו אם מצלמת הרשת שלכם בטוחה?

קודם כל בדקו איזה סוג של מצלמת רשת יש לכם ובדקו אם קיימות בעיות ידועות הקשורות לדגם שבו אתם משתמשים על ידי חיפוש בגוגל.

אם אין לכם מצלמת רשת או אתם בדיוק לפני רכישה של מצלמה חדשה, חפשו את המצלמות עם הביקורות הטובות ביותר וכאלה וללא היסטוריה של פריצות.

גאדג'טים רבים מגיעים עם אפשרות לבצע הרשמה של הגאדג'ט באתר היצרנית. במקרה של Trend Net לא ניתן היה להגיע לרבים מהלקוחות כיוון שהם לא נרשמו באתר. אם רכשתם את המצלמה שלכם מחברה בעלת מוניטין טוב, כדאי לבצע הרשמה באתר היצרנית כדי שתוכלו לקבל עדכוני גרסה שמתפרסמים מדי פעם.

עליכם לוודא שמותקנת על המחשב שלכם תוכנת אנטי וירוס. תוכנת אנטי וירוס מהימנה ומעודכנת תמנע מתוכנות ריגול, שמסוגלות לרגל אחריכם דרך המצלמה, מלהתנחל לכם על המחשב.

וטיפ אחרון לסיום – כנראה שהפתרון הטוב ביותר הוא גם הפתרון הפשוט ביותר. לא ניתן לעקוב אחריכם דרך מצלמת האינטרנט שלכם אם היא לא מחוברת. לכן מומלץ לנתק את המצלמה כאשר היא לא בשימוש. אם לא ניתן לנתק את המצלמה, כמו במקרה של מחשבים ניידים או מצלמות אבטחה, ניתן לכסות אותה בזמנים שבהם אין בה צורך.