ג'ון קרי
ג'ון קריצילום: פלאש 90

אחת השאלות המלוות את ביקורו של הנשיא האמריקאי היא שאלת הלחץ המדיני על ישראל בסוגייה הפלשתינים, אם יהיה או לא יהיה. במהלך כנס של יוזמת ז'נבה' חשף יוסי ביילין את מה שנראה כהוכחה לכך שאובמה אכן מתכוון להציג תכנית מדינית שתחייב התייחסות ישראלית.

לדבריו של ביילין ג'ון קרי ביקש ממנהיגי גרמניה, אנגליה וצרפת שלא לצאת עכשיו עם תוכנית שלום אירופית, מכיוון שארה"ב מתכוונת להוביל תהליך בעצמה.

דברים אלה באים על רקע דיווחים סותרים אודות הכוונות האמריקאיות בזירה המדינית. כזכור בתחילה דווח על כוונה אמריקאית לשמוע מנתניהו אפיק מדיני ולאחר מכן נאמר כי אובמה אינו מתכוון ללחוץ בסוגיה זו אלא רק לייצר מתווה ראשוני לחידוש השיחות בין הצדדים. עם זאת זכור הדיווח באחד מכלי התקשורת האמריקאיים ולפיו בכוונת אובמה לדרוש מנתניהו לו"ז לנסיגה ישראלית מיו"ש על מנת להשלים את חזונו למדינה פלשתינית בשנת 2014. דיווחים אלה זכו לביטול בישראל, אולם מדברי ביילין עולה כי יש ממש כלשהו בדיווחים על לחץ מדיני צפוי של אובמה על נתניהו.

בכנס המדובר, אותו הנחתה עו"ד טליה ששון, דיברו מלבד ביילין גם אודי דקל, ששימש כראש מנהלת המשא ומתן עם הפלסטינים במסגרת תהליך אנאפוליס, קולט אביטל ושאול אריאלי.

בדבריו אמר אודי דקל כי הוא סבור שהזמן פועל לרעתו של נתניהו, והוא ממליץ לו לפעול מיד לקידום הנושא המדיני, גם אם מדובר בהבנות קטנות, מכיוון שעדיף שורה של הצלחות על פני כשלון אחד גדול.

קולט אביטל ייעצה לשרת המשפטים הנכנסת, ציפי לבני, להחליט על לוח זמנים, שאם בסיומו היא לא תגיע לפריצת דרך בתהליך המדיני, עליה לפרוש.