בית המשפט העליון דחה היום (ראשון) את דרישת המשטרה להאריך את מעצרו של הקטין ממעלה עמוס, החשוד בזריקת אבנים לעבר כביש הסמוך ליישובו. כך מדווחת עמותת 'חננו'.

ביום רביעי שעבר נעצר א', קטין בן 17 ממעלה עמוס ונחקר בחשד להשלכת אבן לעבר כביש הסמוך ליישובו.

לדברי הנער, ששיתף פעולה בחקירתו, יומיים קודם לכן, שהה באזור עם חבריו ואז במטרה להרשים אותם השליך אבן לעבר הכביש. לדברי הנער לא היה באפשרותו לפגוע ברכב מהמרחק בו עמד ואכן אף רכב לא נפגע.

לאחר השלכת האבן ניגש אליו חייל צה"ל שהיה באזור והוכיח אותו על מעשיו, הנער והחייל התווכחו בינהם ולאחר זמן קצר הסתיימה השיחה. לדברי הנער החייל שאל בסוף השיחה לשמו והלה ענה לו.

כאמור, יומיים לאחר מכן נעצר הנער ונחקר בחשד ל'סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה'. כבר למחרת, הגישה המשטרה כתב אישום חמור לביהמ"ש המחוזי, דבר המלמד על חומרת המעשה מבחינתה, ודרשה לעצור את הנער בן ה-17 עד לתום ההליכים.

בא כוחו של הנער מטעם עמותת 'חננו', עו"ד איתמר בן גביר, טען כי מדובר בנער ללא כל עבר פלילי שלא סיכן בפועל איש. בנוסף הנער הביע חרטה על מעשיו ושיתף פעולה עם חוקריו.

השופט המחוזי, רפאל יעקובי, דחה את דרישת המשטרה, תוך שהוא משמיע כלפיה ביקורת חריפה בדבר הדרישה ה'תמוהה', לדבריו, של דרישת מעצר עד תום ההליכים במקרה שכזה. השופט שחרר את הנער למעצר בית חלקי בנוסף להפקדת ערבות כספית.

בתגובה לבקשת המשטרה לעכב את השחרור ב-48 שעות, אמר השופט כי מדובר בניצול לרעה של הליכי ביהמ"ש בעצם הבקשה ודחה את הבקשה.

על אף דחיית הדרישה לעיכוב ביצוע, הגישה הפרקליטות ערר לביהמ"ש העליון. בקשת המשטרה נענתה ונקבע דיון להיום בפני השופט יעקב עמית. בדיון חזרה התביעה על עמדתה כי מדובר במקרה חמור המצריך מעצר עד תום הליכים או לכל הפחות עד קבלת תסקיר משירותי המבחן והצעת חלופות מעצר.

השופט עמית דחה את ערר המדינה וקיבל את טענת העו"ד כי מדובר בנער ללא עבר פלילי ששיתף פעולה בחקירתו והביע חרטה. עוד הוסיף השופט כי לא מדובר בהשלכת אבן ב'כינון ישיר' מטווח קצר, מה שמפחית מחומרת המעשה.

כמו כן דחה השופט את בקשת הפרקליטות להרחיק את הנער ממעלה עמוס וקבע כי בנסיבות המקרה אין מקום להוציא את הנער מביתו. לבסוף הסכים השופט לבקשת התביעה והחמיר את תנאי מעצר הבית של הנער. הנער ישהה בביתו למעט האפשרות לצאת לבית הכנסת לתפילות עד לקבלת תסקיר המבחן.

עו"ד בן גביר שייצג את הנער מטעם עמותת 'חננו', תוקף בחריפות את המשטרה, "מדיניות הפרקליטות בתיק זה מריחה ריח חריף של גזענות ואפליה נגד יהודים. רק לפני כשבועיים השליכו ערבים אבנים לעבר רעייתי ושוטרים מאותה תחנה ממשטרת חברון, שהגיעו ותפסו את האשמים, סיפרו לאשתי שהם בסך הכל נערים והמשטרה הזהירה אותם".

"בתיק הזה ביקשה הפרקליטות להשליך את הנער למעצר של כמה חודשים. קשה לי להבין את המדיניות הזאת אלא אם כן מישהו רוצה לרצות את שרת המשפטים הנכנסת. טוב עשה בית המשפט העליון שדחה את הערר, אם כי אני סבור שראוי היה לנזוף בפרקליטות. על תיק כזה לא אמורים לבקש מעצר עד לתום ההליכים. אין שבוע שההפרקליטות לא משחררת נערים שעברו עבירות חמורות פי כמה הכול בשם הקטינות שלהם. חבל שבמקרה הזה הציגו עמדה כל כך קיצונית וטוב שהעמדה הזאת לא התקבלה".