הכור הגרעיני בנחל שורק
הכור הגרעיני בנחל שורקפלאש 90

שרת המשפטים, ציפי לבני, מינתה ועדה ציבורית, שתפקידה להמליץ לממשלה על הסדר מיוחד לפיצוי לעובדים במרכזי הועדה לאנרגיה אטומית (וא"א), שחלו במחלה ממארת.

בראש הועדה יעמוד המשנה לנשיא בית משפט העליון בדימוס, השופט אליעזר ריבלין.

הוועדה הוקמה אד הוק, כדי להציע מודל, שישמש בעתיד לבחינת פניות פרטניות בגין עובדים, שחלו במחלה ממארת על מנת לתת מענה הולם, שוויוני, מהיר ויעיל לצורך במתן פיצוי במקרים המתאימים.

הוועדה מונה שישה חברים, כולם אנשים ידועי שם בתחומי המדע, המשפט, הכלכלה והרפואה. חברי הוועדה הנוספים הם: פרופסור רבקה כרמי, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון; פרופסור אריאל פורת, לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל – אביב;  ד"ר ניר פלד, מומחה ברפואה פנימית ואונקולוגית ריאות, מנהל המרכז לחקר גידולי בית החזה במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר; החשבת הכללית במשרד האוצר גב' מיכל עבאדי בויאנג'ו ועו"ד אבי ליכט, משנה ליועץ המשפטי לממשלה. מרכזת הוועדה תהיה עו"ד איילת שלו. 

במהלך השנים האחרונות התנהלו בבתי המשפט הליכים  בתביעות עובדים שעבדו במרכזי הועדה לאנרגיה אטומית. התביעות עדיין נמצאות בדיונים משפטיים  ולאחרונה התברר כי ניהולן יהיה כרוך בהעלאת סוגיות ייחודיות ורגישות, הנוגעות גם לאינטרסים חיוניים של המדינה.

בעולם קיימים הסדרים מיוחדים, שלא על בסיס של אשם, לפיצוי מחוץ לכותלי בתי המשפט של עובדים במרכזים גרעיניים, שחלו במחלה ממארת. גם במצבים בהם הדין באותן מדינות לא הכיר בהכרח בעילת פיצוי.

על רקע זה המליץ ראש הוועדה לאנרגיה אטומית לשר לשעבר, דן מרידור, לשר המשפטים לשעבר פרופסור יעקב נאמן, ולראש הממשלה בנימין נתניהו, לבחון את האפשרות לגבש מודל מיוחד גם ביחס לעובדי הוא"א שחלו במחלה ממארת, גם במקרים בהם לא בהכרח מוכח קשר סיבתי משפטי בין החשיפה לתחלואה, ולהקים ועדת מומחים חיצונית, שתבחן את הנושא באופן אובייקטיבי ובלתי תלוי.

מדובר בהסדר וולונטרי, שיעמיד לרשות העובדים ומשפחותיהם מסלול נוסף וחילופי, לקבלת פיצוי שיחול על אותם אלה, אשר יעדיפו מנגנון מיוחד ומהיר זה על פני קיום הליך משפטי.

הוועדה תהיה רשאית לפעול לשמיעת עמדות של גורמים מתאימים לעניין זה והיא תהיה רשאית להיעזר במומחים, לפי שיקול דעתה. הוועדה התבקשה לעשות כל מאמץ על מנת להגיש את המלצותיה לממשלה בתוך שנה מתחילת מועד עבודתה בפועל, ועל פי ההערכה ההמלצות יוגשו עד אמצע שנת 2014.