יום השואה תשע"ג
יום השואה תשע"גפלאש 90, ערוץ 7

רעיה פפר, סטודנטית ממכללת עמק יזרעאל מספרת ביומן ערוץ 7 על המסע העלום שאליו היא מתעתדת לצאת באוקראינה, שם תבקש לגלות פרטים משפחתיים היסטוריים סביב נסיבות הצלתם של סבה וסבתה מהנאצים.

הסב וסבתא עודם בחיים ועם זאת, כך מספרת פפר, מקפידים שלא להרחיב ולא לספר על הימים ההם, ימים בהם נמלטו מבית לבית בכפרי אוקראינה על מנת לשרוד את רדיפות הנאצים. תשובותיהם לשאלותיה של הנכדה רעיה הסתכמו עד כה ב'כן ו'לא' בלבד, ועבורה המידע אינו מספק לחלוטין.

פפר מציינת כי שיחות עם משתתפים נוספים במסע המתוכנן לאוקראינה מעלים ומגלים סיפור דומה של ניצולי שואה המסרבים לשוחח ולספר על הימים הקשים ההם. בעוד אל מסעות שורשים בפולין ואתרים אחרים יוצאים בני נוער עם מידע משפחתי רב כבסיס לסיורים, הרי שבמדינות ברית המועצות לשעבר התמונה שונה בתכלית. נראה שהצעירים יוצאים אל נעלם גדול מתוך ציפייה לפענח את סודות עברה של המשפחה. תקוותה של פפר הוא לאתר את המקומות בהם הסתתרו סבה וסבתה ובעיקר לפגוש קשישים הזוכרים את התקופה ההיא שטרם נחשפה בציבוריות הישראלית ונוראותיה עודם עלומים עבורה.

נזכיר כי דבריה אלה של פפר באים כהמשך לדבריו של ד"ר חיים גרטנר, מנהל אגף הארכיונים של יד ושם בערוץ 7 אודות השואה המושתקת של יהודי ברית המועצות לשעבר. ד"ר גרטנר הזכיר את מאמצי השנים האחרונות להתחקות אחר נתונים ומסמכים תוך ניצול חלון הזדמנויות היסטורי המאפשר הגעה למסמכים כל עוד החלון פתוח.