שר האוצר ח"כ יאיר לפיד
שר האוצר ח"כ יאיר לפידפלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, הודיע אחר הצהריים (רביעי) כי הוא מתנגד לאיחוד בין פוטאש לכימיקלים לישראל (כי"ל).

עסקת מיזוג מעין זו דורשת אישור של שר האוצר, משום שהמדינה מחזיקה עדיין ב"מניית זהב" בכי"ל, מה שמאפשר לה להתנגד לעסקאות של שינוי בעלות על החברה. 

לפיד הודיע לבכירי משרדו כי יקים ועדה ציבורית שתבחן מחדש את כל המדיניות בנוגע לתמלוגים המשולמים למדינה בגין שימוש במשאבי טבע.

"משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך ליהנות מהם", אמר לפיד.

בעקבות הודעתו של לפיד אמרה יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', כי היא תומכת בעמדתו של שר האוצר, "נכון וראוי יהיה למנות לועדה את פרופ' ששינסקי עצמו, אשר כבר הוכיח מקצועיות ואומץ לב".

"אם יתברר שלפיד מתכוון ברצינות לדברים שהוא אומר, ואף מבצע - הוא יקבל מאתנו גיבוי וסיוע נחושים, דומים לאלה שהענקנו לשר שטייניץ כשהחליט לאמץ את מסקנות ששינסקי".

ח"כ איציק שמולי (עבודה) אמר "צריך לברך את שר האוצר על האמירה החשובה והאמיצה שלו מהיום בדבר אוצרות הטבע של מדינת ישראל השייכים לכלל הציבור הישראלי ולא לקומץ אנשים קטנטן".

"גם מכירת כיל לידיים זרות הייתה ממיטה על הנגב קטסטרופה כלכלית והשר עצר זאת. כל הכבוד".

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) אמר כי "עמדתו של השר לפיד היא צעד בכיוון הנכון. אני שמח שהקולות הרבים שהושמעו בציבור בשנתיים האחרונות הגיעו סוף סוף עד ללשכתו של שר האוצר".

"אסור לאפשר את מכירת ים המלח לחברה קנדית והגיע הזמן למצוא את הדרך להחזיר את משאבי הטבע לידי הציבור הרחב. הגיע הזמן לסיים מציאות מתמשכת בה מתרחשת ביזה של משאבי הטבע על ידי בעלי הון המקורבים לצלחת".

חנין הוסיף כי הוא מקווה "שרואים פה התחלה של שינוי בתחום שניהלנו בו  מאבק קשה בשנתיים האחרונות. עד כה נתקלנו בחומת התייצבות ממשלתית לצד בעלי ההון אני מקווה שנוכל להפסיק את השערורייה הזו ולהחזיר לאזרחי ישראל את משאבי הטבע והרווחים מהם, וקורא לשר האוצר לשתף פעולה עם בהעברת הצעת החוק שיזמתי יחד עם ח"כים נוספים מסיעות שונות בעניין חלוקה הוגנת וצודקת יותר של ההכנסות ממשאבי והבטחה שחלקם הארי יגיע לכיסו של הציבור".