מפגן ראשון בסדרה
מפגן ראשון בסדרהאבידן היימן

עשרות מתושבי אפרת שבגוש עציון ופעילי תנועת 'נשים בירוק' הגיעו אתמול אחר הצהרים (רביעי) למפגן נוכחות אזרחית סמוך לכניסה הצפונית של אפרת. זאת בעקבות התגברות גל טרור האבנים בכבישי יהודה ושומרון בכלל ובכבישי גוש עציון בפרט, ולנוכח חוסר תגובה הרתעתית מצד כוחות הביטחון.

ע', אחד מתושבי אפרת ומיוזמי האירוע מסביר כי הנקודה בה התמקמו הפעילים נבחרה בעקבות מסכת ארוכה ורציפה של אירועים חמורים שהתרחשו באזור. "בחרנו בצומת המכונה 'צומת הברך' כמאתיים מטרים מפאתי הכפר ארטס שממנו יצאו פורעים רבים. הם נוקטים בשתי דרכים נגדנו. האחת היא יידוי אבנים וסלעים שוב ושוב לעבר כלי רכב יהודים שעוברים על הציר, והדרך השנייה היא הבערת צמיגים וגלגולם בשעות לילה מהגבעה הסמוכה אל כלי רכב חולפים".

עוד הוא מוסיף ומספר כי פורעי הכבישים מנצלים את הבטונדות שהונחו על ידי הצבא סמוך לכפר הערבי כדי ליידות מעליהן אל הכביש סלעים ואבנים, להסתתר בחסותן ולהיעלם מאחוריהן.

על הרגע בו נולד הרעיון לצאת למפגן הנוכחות האזרחית בכביש מספר ע': "לפני כשבועיים הבן שלי נסע במקום בשעת לילה מאוחרת ונקלע למארב אבנים וסלעים. הוא התקשר אלי וסיפר שזורקים עליו אבנים. אמרתי לו שיסתתר או שיברח מהמקום. בסופו של אירוע הוא יצא שלם אמנם בגופו אבל כשחלונות הרכב מנופצות והפח מוכה. כמו במקרים אחרים גם כאן עד שהצבא הגיע הפורעים נמלטו מאחורי החומות ואישורים לצאת למרדף לא מתקבלים. החיילים הטובים שלנו רוצים לפעול אבל לא יכולים לפעול. בעקבות האירוע שוחחתי עם נדיה מטר וחשבנו מה ניתן לעשות כדי לבלום את התופעה והחלטנו ליזום את מחאת הנוכחות האזרחית".

עוד מוסיף ע' ומספר כי אמנם הוא כמו גם עשרות התושבים והתומכים שהגיעו למפגן הנוכחות הערב מקווים "שמישהו יתעורר שם למעלה וייתן את הפקודות הדרושות", אך עם זאת הוא מוסיף כי "אם זה לא יקרה והפרעות יימשכו בכבישים האירוע של הערב הזה יהיה ראשון במסכת אירועים. יהיו עוד אירועים כאלה ואירועים נוספים. נחשוב איך להיות יצירתיים, ניזום ונפעל עד שנעיר את אלה שלמעלה".

מפגן הנוכחות האזרחית החל הערב בהתכנסות לתפילת מנחה ומיד לאחריה מסר הרב שלמה קמחי שיעור לבאים תחת הכותרת 'משואה לתקומה' תוך קישור ישיר לימי הזיכרון והעצמאות בהם אנחנו נמצאים. לאחר השיעור ותפילת ערבית פרצו הנוכחים בשירה וריקודים כשסביבם אבטחה צה"לית מתוגברת שהגיעה למקום. "פתאום יש כוחות, פתאום מגיעים למקום שני ג'יפים, פתאום יודעים את העבודה", אומר ע'.

בין המשתתפים היו כמה וכמה תושבים שנפלו קורבן לזריקת אבנים שם. ביניהם גם נעה, מיילדת תושבת אפרת, שסיפרה על הטראומה האישית ותחושת חוסר האונים המלווה את קורבנות תקיפות טרור האבנים.

נדיה מטר, מראשי 'נשים בירוק' וממארגני האירוע, נשאה גם היא דברים ואמרה: "זריקת אבנים ע"י ערבים אינה רק פגיעה וסכנה פיזית, אלא גם פגיעה בכבוד היהודי והלאומי של כולנו. המטרה של הערבים היא לא רק לרצוח את הנהג המסוים שעליו הם זורקים אבנים אלא גם לזרוע פחד בקרב כל היהודים בניסיון להבריח אותנו מהצירים בפרט ומארץ ישראל בכלל. תגובת הצבא חייבת להיות הרתעתית. לצערנו  בשנים האחרונות צה"ל אינו יכול להרתיע כי ידיו כבולות. אנו שולחים מכאן ברכות הצלחה לשר הביטחון החדש מר בוגי יעלון ומצפים שהוא ישנה במהרה את הוראות הפתיחה באש כך שיתייחסו לערבי שזורק אבנים כאל מחבל לכל דבר".

עוד הוסיפה מטר ואמרה: "תגובת האזרחים צריכה להיות תגובה של עם המתנהג כעם חופשי וריבון בארצו, ולכן באנו לכאן במפגן נוכחות יהודית להגיד: זו הארץ שלנו, כאן נתהלך בכל מקום, בלי פחד ובלי מורא. לערבים נבהיר שהמונח "שתי מדינות לשני עמים" כבר לא אקטואלי, וכעת הגיעה העת לקדם את נושא החלת הריבונות על ישראל"

המשתתפים באירוע התפזרו לאחר כשעה וחצי לאחר סיכום ולפיו יהיו נכונים ל"הקפצה טלפונית" במידה ויוחלט על יציאה לפטרולים אזרחיים על צירי התנועה.

יצוין כי גורם ביטחוני שנכח באירוע שוחח עם אחד המארגנים והביע הסכמה ותמיכה במהלך ובמסרים שנישאו בו. הגורם ביקש לחזק את ידי המתיישבים וצידד בדברים אודות הצורך לבצע שינוי בהוראות הפתיחה באש. "החיילים לא פעם מתוסכלים. רוצים לפעול אבל ההוראות לא מאפשרות. ירי אסור לעבר מחבל שמיידה אבנים, ולגבי משליכי בקבוקי תבערה ירי אפשרי רק אם המחבל מזוהה בשלב הדלקת בקבוק התבערה. כך לא ניתן להרתיע ולא להשיג שקט", אמר.

הצילומים באדיבות אבידן היימן