'העטלף והתרנגול', אריאל זילבר
'העטלף והתרנגול', אריאל זילברעטיפת האלבום

'העטלף והתרנגול', אריאל זילבר

מה אומר לכם השם אריאל זילבר? אם אתם צעירים מאוד, ודאי תגידו: "זה ששר את יש דין ויש דיין". אם אתם קצת פחות צעירים, הגיוני שתתלהבו: "מה זאת אומרת? הוא הזמר של יהודי לא מגרש יהודי". אם כבר זרקה שיבה בשערכם (לא להתלהב, יש כאלה שכבר בגיל שלושים מתחילים להאפיר) ודאי תיזכרו ב'החברה להגנת הטבע' או ב'בטי בם' ודומיהם.

ההיסטוריה האישית של זילבר מעניינת לפחות כמו השירים שלו. הוא התחיל כזמר חילוני מצליח מאוד, שחתום על לא מעט להיטים ולהקות רוק בועטות. בתקופת הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון הוא הפך למרכיב עיקרי במחאה, וחטף על כך לא מעט חיצים מהקולגות התל אביבים. במהלך השנים חזר בתשובה, גידל זקן עבות ואף הפך לחסיד חב"ד נלהב. חבריו הוותיקים ואנשי התרבות הכללית התקשו מאוד לקבלו בצורה החדשה, ובהתאם לכך גם ירד מספר ההופעות שלו לציבור הכללי. במקביל, הפך זילבר לחביב הקהל הדתי-לאומי, בעיקר הצד המתנחלי שבו, וללהיט ענק בקרב חלוצי ההתיישבות, המכונים בפי העם נוער הגבעות.

לאחר אלבום מחאה שיצא לפני כחמש שנים, 'פוליטיקלי קורקט', התקדם זילבר צעד נוסף והוציא ממש בימים אלו אלבום חדש ומרענן, 'העטלף והתרנגול'. למי שחשש מהשינוי החיצוני שישפיע על יכולת היצירה, אני יכול להכריז כבר עכשיו בלב שלם – אריאל זילבר הוא אותו זמר מקורי, בועט ושנון ומוזיקאי מוכשר.

הוא חיבר מילים ומגינות, וגם שר מתוך המקורות. אבל אפילו בפסוקים המולחנים הוא הצליח להפתיע אותי. קחו למשל את הפסוק "ה' מלך עולם ועד אבדו גויים מארצו". אנחנו אומרים אותו יום יום בתפילה, אבל לא ממש חושבים על המשמעות המלאה שלו. זילבר משתמש במילים האלה ומגיש לנו שיר ראפ מדליק הבנוי על הפירוש הראשון של רש"י על התורה: "לא היה צריך להתחיל את התורה אלא בהחודש הזה לכם... שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם... אומרים להם כל הארץ של הקב"ה... ברצונו נטלה מהם ונתנה לנו". הוא לא שר "אני קונה רק מיהודים", אלא מלחין את הפסוק "או קנה מיד עמיתך וחי אחיך עמך".

אפשר להאריך עוד רבות בטקסטים ובביצועים המגוונים, אבל זמננו קצר והמלאכה מרובה. אז אסכם בקצרה: אם נשארה בקרבכם עוד רוח צעירה, ארץ ישראל מחוברת אליכם וקולו המיוחד של אריאל זילבר נוגע בכם, רוצו לרכוש את האלבום. לא להעתיק, לא להוריד מהאינטרנט ולא לשאול מחברים. לקנות!