עישון סיגריה
עישון סיגריהפלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (שני) צו מיסי קנייה על מוצרי טבק, הקובע כי מס הקנייה על סיגריות שעלה ב- 18% ביוני 2012 יישאר על כנו. אי לכך, מחירי הסיגריות לא יוזלו.

יו"ר הועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אישר בדבריו את העובדה, כי מניע מרכזי בהעלאת המיסים על סיגריות הוא הצורך להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים וחלק מהניסיון להתמודד עם הגירעון בתקציב המדינה.

סלומינסקי הודיע שיפנה לשר האוצר ולרשות המיסים "על-מנת שיפעלו להשוות בין המיסים המוטלים על סיגריות וסיגרים, כך שלא תיווצר תחושת אפלייתם לטובה של שועי ארץ".

סמנכ"ל בכיר תכנון וכלכלה ברשות המיסים, ערן יעקב, הודה כי "אכן מדובר במהלך במסגרת הטיפול בגירעון התקציבי ושמשמעותו היא תוספת מוכחת של הכנסות למדינה בהיקף 800 מיליון ש"ח וכי חצי שנה לאחר אישור הצו עוד ב- 26 ביוני 2012, המס הספציפי הגדיל את הכנסות המדינה ב- 400 מיליון ש"ח".

לדבריו, העלאת המס על סיגריות היא בשיעור של 18% ואילו על סיגרים 10% סיגריות. מעבר לכך, המחיר הקצוב על סיגריות עלה ב- 49.5 ש"ח, כאשר מחיר המינימום לחפיסת סיגריות הינו 21 ₪ בניגוד ל- 9.96 ש"ח, כפי שהיה עד לאישור הצו ביוני 2012. עוד לדבריו, העלאת המס על סיגריות, הינו חלק ממהלך של הממשלה להפחתת העישון.

נציג משרד הבריאות אמר בדיון כי "במאי 2011 הממשלה אישרה מהלך כולל למאבק בתופעת העישון, בהתאם לנהוג בעולם. להעלאה של המיסים על סיגריות כבר יש השפעה ואנחנו רואים אותה בבירור ובמיוחד בקרב בני נוער. כך למשל בהפחתת השימוש בטבק לנרגילות. ככל שמחירן של הסיגריות עולה, כך השימוש בהן פוחת ובמיוחד בקרב השכבות החלשות. לכן מדובר בצעד בריאותי לא פחות מאשר כלכלי. מהסטטיסטיקה בעולם ובישראל רואים ירידה מתמשכת ביחס לעלייה במיסוי".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), מי שהיה יו"ר הוועדה בעת שאושר הצו ביוני 2012, אמר ש"העלאת המס על סיגריות נעשתה בהסכמת הוועדה על-מנת למנוע פגיעה במעמד הביניים עקב העלאת מס ההכנסה, דבר שעמד על הפרק בשעתו". גפני קרא ליו"ר הוועדה הנוכחי ולחברי הוועדה "להתנגד להגדלת הכנסות המדינה כדי לכסות גירעון ע"י מהלכים שיפגעו באזרחים. צווים כגון הצו הנוכחי המעלה את המס על הסיגריות, את זה יש לאשר מטעמים תקציביים".

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) קבל על-כך ש"שיעור העלאת המס על סיגריות גבוה משמעותית משיעור העלאת המס על סיגרים, חרף העובדה שמדובר במוצר הנפוץ בקרב בעלי הכנסות גבוהות". כאמור, יו"ר הוועדה, ח"כ סלומינסקי, הודיע שיפנה לשר האוצר ולרשות המיסים על-מנת שישוו את שיעורי המיסוי על שני סוגי המוצרים.