חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר)
חרדים (למצולמים אין קשר לנאמר)פלאש90

1. אחת הסיסמאות שהביאו את יאיר לפיד לתוצאה הכמעט בלתי נתפסת של 19 מנדטים, היא התהיה הכל כך מזוהה איתו כיום "איפה הכסף?!".

לפיד שאל איפה הכסף , ובעצם גם ענה באותה הזדמנות. התשובה שלו היתה פשוטה, אצל החרדים, אצל המתנחלים, ואצל כל מי שאיננו "אנחנו", הישראלי היהודי החילוני העובד והמתפרנס יפה. התחושה שנטע לפיד בלב בוחריו היתה פשוטה מאוד: אם ניקח לחרדים, למתנחלים ולכל ה"אחרים" את התקציבים העודפים יפתרו באחת כל בעיותיה של מדינת ישראל.

2. אז זהו, מתברר שלא. ממש לא. פקידי האוצר, מן הסתם לבקשתו של לפיד, ניסו לרכז את כל הקיצוצים האפשריים בתקציבי המגזר החרדי ולמעשה ב"תקצוב העודף" של המגזר. ללפיד הוגשה שורה של הצעות. למשל: קיצוץ בחצי של התקציבים ל"מוסדות פטור", קיצוץ תקציבי הישיבות, התניית תשלומים למוסדות חרדיים באימוץ לימודי ליב"ה, קיצוץ קצבאות ילדים ועוד. כל שורת סעיפי הקיצוץ הללו כבר ידועה, הכסף כבר נספר, ראו זה פלא. כל סעיפי הקיצוץ הללו גם יחד (בסעיף הקיצוץ בקצבאות חושב רק חלקו היחסי של המגזר החרדי) אינם מגיעים אפילו למיליארד שקלים וחצי.

3. הגירעון בתקציב המדינה, רק על מנת לסבר את האוזן, עומד כיום על 42 מיליארד ש"ח בשנה, גירעון עצום בכל קנה מידה. הקיצוץ בתקציבי החרדים, שלפיד כל כך מעוניין שבוחריו ישמעו עליו, יממן במקרה הטוב  כ3.5 אחוזים מהגירעון, אולי פחות מזה. את כל היתר נשלם כולנו שווה בשווה, יוסי מבני ברק ותום מרמת אביב. העלאת המע"מ תפגע בכולם, בחלשים יותר אך גם בעשירים. העלאת מס ההכנסה תפגע יותר בחזקים ופחות עד כדי בכלל לא בחלשים. השורה התחתונה היא שעל הגירעון ישלם עם ישראל כולו, יחדיו, הקיצוץ לחרדים הוא חלק קטן מאוד מהסיפור.

4. אז למה לפיד מקצץ לחרדים? לא בשביל לסגור את הגירעון. לפיד מקצץ לחרדים על מנת לקנות את לב בוחריו. הישראלי המצוי הוא חרדופוב, הוא בטוח שהציבור החרדי הוא כעין מפלצת שעלולה להשתלט על המדינה. על מנת להילחם במפלצת צריך פשוט להרעיב אותה ולפיד מעוניין להוכיח לבוחריו שהוא עשה את כל שביכולתו על מנת להרעיב את המפלצת הזו. ייבוש התקציבים מטרתו אחת ויחידה, מאבק בציבור החרדי, הכסף עצמו הוא לא העניין, אפשר בהחלט להסתדר בלעדיו.

5. מה שלפיד לא מבין הוא את המנטליות האנושית בכלל והחרדית בפרט. גם בעולם החי, הקיפוד מתכנס בתוך עצמו וזוקר את קוציו כאשר הוא חש שמתקפה מתקרבת. בני אדם פרטים וחברות אנושיות נוהגים בדיוק באותו האופן. אווירת המתקפה שיוצר לפיד מול החרדים לא תניע אותם לעבר השתלבות בחברה הישראלית, ההיפך הוא הנכון., מי שקורא בימים הללו עיתונות חרדית בודאי שם לב לכך שגם העיתונות היותר "ליברלית" בציבור החרדי הצטרפה לקו השמרני והנוקשה, חסר הפשרות. אתה רוצה לעשות רפורמות אצל החרדים? לפעול לגיוסם לצבא? להשתלבותם בשוק העבודה? קודם כל תציף אותם בחום, באהבה ובעיקר בכסף. לא על מנת לשחד אותם, פשוט על מנת שלא לגרום לתחושת הנרדפות להכות במלוא עוזה.

6. את כל זה לפיד לא מבין, או שאולי הוא לא מעוניין להבין. לפיד מחפש מלחמה וביום שני השבוע זה התברר מעבר לכל ספק. מעל דוכן הכנסת יצא ליאיר הטומי לעיני כל ישראל (או לפחות אלו שצפו בערוץ 99 ובשידורים החלקיים במהדורות החדשות). מלחמה אולי תעזור ליאיר בטווח הקצר אך תיקח את האג'נדה שלו מבחינה מהותית עשר שנים לאחור לימיו של אביו המנוח.