"החגיגה נגמרה". ארדן
"החגיגה נגמרה". ארדןפלאש 90
שר התקשורת, גלעד ארדן, חשף הבוקר (חמישי) את הרפורמה בכבלים ובלווין שיוביל במשרד התקשורת. ארדן כתב זאת באמצעות הפייסבוק והודה כי הוא "מקנא בלפיד".


"האם זה באמת הכרחי שישראלים ישלמו על הטלוויזיה שלהם אלפי שקלים בשנה, יותר מרוב מדינות העולם?" שאל ארדן. 



הוא סיפר כי כשהיה ילד, רק ערוץ 1 היה בטלויזיה וכולם צפו רק בו, "גם אם התוכנית המשודרת הייתה תצפית בכתבה מיוחדת על נדידת התנשמות בחורף. לילדים שלנו יש כבר שפע ערוצים ואפשרויות. הבעיה היא שלפעמים השפע הזה עולה הרבה מאוד כסף. הבעיה היותר מטרידה היא שלפעמים אנחנו הצרכנים רוכשים בלית ברירה גם ערוצים שבכלל לא מעניינים אותנו, ומשלמים עליהם הרבה כסף. 



שר התקשורת פתח חזית נגד חברות הכבלים והלווין. "מכרו לנו במשך זמן רב מדי חבילות יקרות עם יותר מדי ערוצים שאנחנו לא מכירים. אפילו 'חבילת הבסיס' נמכרה לנו במחיר של כמאתיים וחמישים שקלים. זה הרבה יותר ממה שמשלמים במדינות אחרות. וזה לא הגיוני. קנינו את החבילה הזו כי לא באמת הבנו שיש אופצייה אחרת.


"לשם ההמחשה, שכנעו אותנו שאם אנחנו רוצים לחם וחלב אנחנו חייבים לשלם הרבה כסף, כי הם מגיעים רק ביחד עם נייר צלופן, קרם לחות ואשכולית אדומה. אבל אנחנו בכלל רצינו לחם וחלב. הוא מגלה כי כשנכנס לתפקידו במשרד התקשורת, ביקש לברר את העניין בדחיפות, "היה הרי ניסיון של המדינה לחייב את הכבלים והלווין לייצר 'חבילה צרה', אבל איך שהוא לא פגשתי אנשים שעשו אותה", כך ארדן.



לטענתו, מתוך מיליון מנויים בכבלים ו-600 אלף בלווין, רק 3,000 בחרו את החבילה הצרה. "מוזר, הרי הצרכן הישראלי לא אוהב שדופקים אותו. איך יכול להיות שכולם ממשיכים לשלם אלפי שקלים בשנה, יותר מרוב המדינות בעולם, ועוד על ערוצים שאת רובם איננו רואים?



"האמת היא מאוד פשוטה לצערי. הכבלים והלווין התבקשו למכור את החבילה הצרה אבל זה לא השתלם להם. אז כלפי חוץ יש איזו חבילה כזו, אבל איך שהוא, בדרך מרתקת, היא מלאה בערוצים שאיש כמעט לא מכיר, והיא גם די מוסתרת מעיני הצרכן", תקף.


ארדן מספק דוגמא, "על ערוץ הילדים שמעתם? שמעתם. על ערוץ הופ? גם. ומי שמע על ערוץ זום? רובנו לא מכירים את הערוץ הזה ורוב הילדים עדיין לא דורשים אותו מההורים, מה שהופך למוזרה את העובדה שזה הערוץ שבהוט בחרו לשים בחבילה הצרה במשבצת ערוץ לילדים. בעצם, למה מוזרה? הרי החבילה הצרה היא אינטרס שלנו, הצופים, לא של 'יס' ו'הוט'. למה לעשות אותה אטרקטיבית אם התוצאה תהיה פחות הכנסות לכבלים?



"אגב, בחבילה הצרה יש ערוצי ספורט וילדים, אבל מה עם אלה שלא מכורים לערוצי הספורט? ומה עם אלה שאין להם ילדים? למה ברור שבכל חבילה צרה חייבים להיות דווקא ערוצי ספורט וילדים? למה לא לייצר גם מסלולים נוספים שיש בהם דגש דווקא על סרטים או סדרות?" שאל שר התקשורת.



הוא מודה כי זמן מעט עבר מאז נכנס לתפקידו, אך הדבר הדחוף ביותר שראה לנגד עיניו היה "להפסיק את הפארסה הזו. לאחר דיונים מרתוניים הצלחנו להכין הצעה מסודרת אותה בכוונתי להעביר היום למשרד האוצר: חבילת הבסיס החדשה. 



"חבילת הבסיס החדשה תעלה בסביבות מאה ועשרים שקלים (כמחצית מהמחיר הנוכחי), ויהיו בה מגוון אפשרויות בחירה לפי צורכי הצופים, ולא לפי שיקולי הרווח של החברות. החגיגה נגמרה", הבהיר השר ארדן לחברות הטלויזיה.



ארדן ציין כי בחר לחשוף את הרפורמה בפייסבוק והסביר מדוע. "אני עושה זאת גם כי אני מקנא בלפיד אבל בעיקר כי אתם חשובים לי כאן במהלך הזה. תשתפו את הפוסט הזה. אנשים צריכים לדעת שבקרוב הם יוכלו לשלם פחות, ורק על מה שהם באמת צריכים. אני זקוק לכם במסע הזה, נגד העוול שנעשה לכולנו. אני גם רוצה לשמוע מכם הצעות ורעיונות. לדעת אילו חבילות הייתם רוצים לראות. אני מבטיח שאני וצוות משרדי נקרא בעיון כל הצעה ורעיון שתכתבו לי. אני גם מבטיח לעדכן כאן בכל התפתחות שתהיה. 



"אני לא חושב שצריך להסביר למה בקרוב, לאחר שמשרד האוצר יאשר את המהלך שלי, הכבלים והלווין ישווקו את חבילת הבסיס החדשה בפחות נלהבות ממה שאנחנו נשווק את זה אחד לשני. זו תקופה של קיצוצים במשק. כולם מהדקים קצת את החגורה. כולנו מחפשים איפה לחסוך. נדמה לי שלא לשלם אלפי שקלים בשנה על הטלוויזיה שלנו, זו התחלה לא רעה", דברי ארדן.