פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל
פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"לצילום: פלאש 90

מועצת העיר ירושלים אישרה היום (חמישי) באופן סופי את המלצתה של ועדת השמות העירונית לקריאת רחוב בבירה על שם פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל.

בעבר נשמעה התנגדות לקריאת רחוב על שמו של ליבוביץ', בעקבות דעות חריגות שהשמיע ובעיקר כי כינה את חיילי צה"ל 'נאצים'. כזכור נשללה מליבוביץ' הזכות לקבל את פרס ישראל בעקבות דבריו נגד מדינת ישראל וצה"ל.

המלצת הוועדה הינה לקרוא רחוב על שם פרופ' ליבוביץ באזור גבעת רם, בשל היותו איש אקדמיה ומדעים. עוד אושרה הנצחתו של אורנן יקותיאלי, אשר נפטר בגיל 45 באפריל 2001, בעודו ממתין להשתלת לב בארצות הברית. יקותיאלי כיהן במשך 15 שנה במועצת העירייה מטעם סיעת מרץ וסיעת ירושלים עכשיו ואף כיהן כסגנו של טדי קולק בשנים 1993–1989.

בחודש מרץ האחרון, תמהו בני משפחתו של אדיר זיק ז"ל, מדוע זוכה ליבוביץ' לרחוב על שמו בשעה שעיריית ירושלים פסלה בזמנו את הבקשה לקרוא רחוב על שמו של זיק, ונענתה בכך לקריאות ההתנגדות של אנשי השמאל.

בראיון לערוץ 7 אמר בנו של אדיר זיק, יכין, כי המשפחה לא נאבקה אז בהחלטה. "אמנם קראו על שמו של אדיר זיק גן ליד בית הכנסת בו הוא התפלל, אבל ההצעה לקרוא רחוב על שמו, לא עברה. מפלגות השמאל התנגדו, היינו כמובן שמחים אם זה היה קורה אבל מבחינתנו זה לא היה קריטי, אבא לא היה זקוק לזה ולא נאבקנו על כך".

יכין סבור, ששוויוניות צריכה להיות משני הכיוונים. "אין לי בעיה שיקראו רחוב על שם אנשים שנויים במחלוקת כמו ליבוביץ', יריבות אידיאולוגית היא דבר מקובל, אבל מאידך אם קוראים רחוב על שמו של ליבוביץ' אז כל הטיעונים נגד הנצחת אבי גם היו צריכים להידחות", טען.