פלשתינים
פלשתיניםפלאש 90

בעוד התקשורת בישראל חוגגת את הדיווחים על היוזמה הקטארית לשלום כלל ערבי עם ישראל, ובעוד הפוליטיקאים הישראלים ממהרים להפעיל לחצים על ראש הממשלה לפתוח בדיונים מואצים לקידום היוזמה, מתברר שהחגיגות מעט מוקדמות מדי.

העיתונאי והתחקירן דוד בדין, מנהל מרכז לחקר מדיניות מזרח התיכון וסוכנות ידיעות מקור ישראלי, החליט שלא להאמין לשמועות ולבדוק את הדברים בעצמו. הוא יצר קשר עם דובר הליגה הערבית והעלה בפניו כמה שאלות מהן עולה כי אכן, ההתלהבות בשמאל מבוססת יותר על שמועות מאשר על מציאות.

לשאלתו של בדין אם חל כל שינוי ביוזמה של הליגה משנת 2002, התשובה הייתה 'לא'. לשאלה מה הסטטוס של פליטי 1948 וצאצאיהם ביוזמה זו, המענה היה "הכרה ב"זכות השיבה"". לשאלה אם "הכרזת המלחמה" של הליגה נגד ישראל משנת 1948 בוטלה, התשובה שהתקבלה הייתה 'לא', וגם לשאלה האם החרם של הליגה הערבית נגד ישראל משנת 1950 בוטל, המענה היה 'לא'.

"דור שלם שכח שהליגה הערבית יצרה את אש"ף ב1964 כדי לארגן את "ערביי פלשתינה" להשתתף במלחמה של הליגה הערבית נגד ישראל", אומר בדין בסיכומם של דברים.

נזכיר כי הראשונים להגיב ליוזמה הקטארית היו אנשי מפלגת העבודה שקראו לראש הממשלה לנצל את חלון ההזדמנויות שנקרה בדרכו. ח"כ בן אליעזר אף הודיע שמפלגתו תצטרף לממשלה אם זו תבחר לקדם את המהלך. הלחצים נשמעו גם בממשלה פנימה כאשר השר יעקב פרי קרא גם הוא לנתניהו לפעול לקידום היוזמה.