כתובות הנאצה
כתובות הנאצהערוץ 7

לא בפעם הראשונה נחרדים מתפללי בית הכנסת הגדול 'האוהל' שבבת ים לגלות על קירותיו של בית הכנסת כתובות גרפיטי הכוללות צלבים, ביטויי גנאי ואף מעבר לכך. זה קרה בשבת שעברה וחזר על עצמו בשבת האחרונה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מיקי מוסקוביץ', גבאי בית הכנסת, המתאר את האירועים.

"בשבת שעברה הגענו לתפילת מנחה וגילינו על הקיר המזרחי צלבים ומשפטי זימה כתובים בשחור. הגשנו תלונה במשטרה. ביום שני הגיעה העירייה ומחקה את הכיתוב. יו"ר המועצה הדתית, בני אלחרר, הגיע גם הוא והביע זעזוע. חשבנו שהדבר קרה ואפשר להמשיך הלאה, אבל בשבת האחרונה, בין השעות 11:00 ל-12:00, גילינו שוב כתובות מהסוג הזה ובכתב גדול יותר. הכול לאור יום".

להערכתו של מוסקוביץ' כותבי הכתובות המתינו לשעת כושר תוך שהם מתצפתים מספסל בגינה הקרובה, וברגע בו יצאו מתפללי בית הכנסת את המקום, לאחר תפילת מוסף, הגיעו וריססו את הכתובות והצלבים על קירותיו של המבנה.

במוצאי השבת הגיעה המשטרה למקום. לדברי מוסקוביץ' גם השוטרים עצמם הביעו זעזוע מהמראה שלא היה יחיד. גם בבית הכנסת 'עדת ישורון' שבעיר רוססו כתובות מסוג זה.

מוסקוביץ' עצמו "מקווה בכל לב שלא יהודי חלילה עשה את המעשה. יש בשכונה הרבה חבר'ה גויים שלא יודעים מה זה קדושה. הרב רוזן, רב בית הכנסת, אמר שאנחנו מקווים שהמשטרה תגביר סיורים ותדע ללכוד אותם".

לשאלה אם לכידתם אינה פשוטה ותלויה בעצם רק בהצבת מצלמות, אומר מוסקוביץ' כי מצלמות כבר מותקנות במקום, אך מרססי הכתובות יודעים לחמוק מהן. "הבאנו על עצמנו את הצרה הזו כשפתחנו את שערי המדינה לכל דיכפין, וזו התוצאה ואנחנו משלמים את המחיר היום".

מוסקוביץ' מתייחס גם לצורת הכתב של הכתובות, צורה המעידה על מי שזו שפתו הרשמית. למרות נתון זה ממשיך מוסקוביץ' להאמין שידו של מי שאינו יהודי במעשה, ולהערכתו מדובר ב"מישהו שהשתלב בתוכנו", כהגדרתו.

בדבריו מזכיר מוסקוביץ' כי בית הכנסת 'האוהל' הוא "אחת הפנינות בבת ים, בית כנסת הכולל 600 מקומות, מקיים פעילויות ושיעורים, משמש כמעין מרכז קהילתי לכל תושבי השכונה ותושבי העיר. אין מישהו שיכול לבוא ולהגיד שיש כאן עניין של נקמה או שבית הכנסת מפריע למישהו. אני לא רק שלא מאמין שזה העניין, אלא בטוח שזה לא זה העניין".