מכה בכנף. יאיר לפיד
מכה בכנף. יאיר לפידצילום: פלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, התייחס הבוקר לקיצוץ בתקציב.

"כן. זה קשה. ידענו שיהיה קשה, אבל זה לא אותו דבר כשזה באמת מגיע. זה קשה, ואנשים כועסים, אבל זה בדיוק הפירוש של לקיחת אחריות: לעשות את מה שקשה, בידיעה ברורה שיכעסו עליך".

הוא הסביר, "לא שאני מתלונן חלילה. לציבור קשה יותר, אבל לא צריך לתת לכעס לעוור אותנו אל מול האמת: האפשרות האחרת היתה קריסה של המשק, לא פחות. אם היינו יושבים בחיבוק ידיים, הבור התקציבי היה גדל וגדל, החובות היו מתנפחים, השירותים החברתיים היו מתמוטטים. בכל פעם שאתם רואים בטלוויזיה ככרות אפופות עשן של מדינה שהתפוררה, תדעו שמאחוריהן עמדו פוליטיקאים בזבזניים שלא עמדו בלחצים. זה לא הולך לקרות במשמרת שלי. בדרך הזו, לפחות זה יהיה קצר. תוך שנתיים המדינה כבר תיראה אחרת לגמרי".

עוד אמר, "לפעמים קשה זה גם צודק. בפעם הראשונה מזה שנים מעמד הביניים הישראלי אינו היחיד שמשלם את המחיר. הפעם הלכנו גם למקומות שבהם איש לא העז לגעת: למס החברות, למוצרי היוקרה, לחוק עידוד השקעות הון, לסקטורים ומגזרים שעד היום היו חסינים פוליטית".

שר האוצר הבהיר, "אנחנו צריכים גם להיות מסוגלים להרים עיניים לרגע מעל מה שפורסם היום, ולראות את התוכנית כולה. נכון שמעמד הביניים נפגע בטווח הקצר, אבל הקיצוץ הזה הוא רק חלק מתוכנית כוללת שתקטין את יוקר המחיה, תוסיף מקומות עבודה, תוזיל את הדיור, את המים, תביא לשיוויון בנטל ותשפר את חייו של האדם העובד. בתקופות קשות תמיד יש שתי אלטרנטיבות: להחליט שאתה לבד, או לצאת מהן ביחד". לסיום אמר, "אנחנו נצא מזה ביחד, וטוב יותר מאיך שנכנסנו".

הגזירות הכלכליות המסתמנות

משרד האוצר יבקש מהממשלה לאשר בשבוע הבא שורה של גזירות כלכליות.



שיעור מס הכנסה יעלה בשנה הבאה בכל מדרגות המס ב-1.5% ויכניס לקופת המדינה יותר מ-4 מיליארד שקלים. כך עולה מנתונים שהתפרסמו מספר התקציב ומחוק ההסדרים. עוד עולה כי מס ערך מוסף יועלה ב-1% ל-18%, קיצבת הילדים תופחת ל-140 שקלים בעבור כל ילד, יבוטל סבסוד הצהרונים לילדים בגיל 9 ויצומצם הסבסוד של טיפולי שיניים לילדים.



מספר התקציב ומחוק ההסדרים מתברר כי יבוטל הפטור המוענק לעקרות בית מדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, יבוטל הפטור ממס שבח לדירת מגורים נוספת אחת ל-4 שנים, יבוטל הפטור ממע"מ על שירותי תיירות, תבוטל נקודת הזיכוי לבעלי תארים אקדמיים ויוטלו מיסים על מוצרי יוקרה.



עוד הוחלט להפחית בהוצאותיהם של כל משרדי הממשלה ולקצץ ב-1% את מספר עובדיהם. הוחלט גם להקפיא קליטה של עובדים חדשים עד סוף 2015, לסגור 5 נציגויות של משרד החוץ בעולם, לסגור כמה בתי משפט שלום ולקצץ בתקציב הנסיעות של השרים לחוץ לארץ.