קבר שמואל הנביא
קבר שמואל הנביאצילום: פלאש 90

לקראת הילולת שמואל הנביא זי"ע שתחל הערב, אור לכ"ח באייר, ועד ליום חמישי כ"ט באייר, השלים המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים את ההכנות באתר הקדוש לקליטת האלפים הנוהגים להגיע מדי שנה ולשפוך את צקון ליבם לפני אביהם שבשמים.

המרכז הארצי בשיתוף המינהל האזרחי האחראי על האתר, משטרת ישראל, באמצעות תחנת שפט ומרחב ציון ומג"ב עוטף ירושלים וכן כל הגורמים הקשורים לניהול האתר השלימו בימים האחרונים את ההיערכות לקליטת האלפים כשבין היתר שודרגה מערכת תאורת הדרך מכביש רמות ועד לאתר, הוקם קו מים מיוחד לרווחת המונים וכן הוכנסו שיפורים נוספים כדוגמת הצללה, כסאות ושולחנות, מתקני שירותים, שביל דרך נוסף לנשים ועוד.

ידועים ומפורסמים מכתבי הקדמונים אודות ציון שמואל הנביא, רבנו עובדיה מברטנורא כתב לאחיו לפני יותר מחמש מאות שנה: "בכ"ח באייר, ביום מיתתו, באים מכל הסביבות ומדליקים עליה אבוקות גדולות והרבה עקרות נפקדו וחולים נתרפאו ע"י המקום ההוא".

עדות קדומה נוספת נמצאת במכתבו של רבי משולם מוואלטרא: "ולשם מתקבצים היהודים בכל שנה ושנה ובאים גם מחו"ל... בכל שנה בכ"ח ימים בחודש אייר כי ביום הזה היתה נפשו צרורה בצרור החיים ונוהגים כל היהודים הבאים שם לקנות שמן למאור".

הרדב"ז כותב אודות מנהג ה'חאלקה' בקבר שמואל הנביא, וכן הרלב"ח שכתב "שזכה לזה הנביא המקודש ע"ה מפני שלא נהנה בכל ימיו, זכה לזכות את הרבים אחר סילוקו לישיבה של מעלה ורבים הורגלו בכך להדליק שמן ושעווה בבית ציון הנביא עליו השלום".

גם השנה נענו המינהל האזרחי ומשטרת ישראל לדרישות המרכז הארצי בכל הקשור להפרדה מוחלטת בין מעבר גברים לנשים, דרכי ההגעה לאתר וממנו יופרדו לחלוטין, כאשר גם השנה שודרג מסלול הגברים באמצעות גרם מדרגות חדש שהוצב במיוחד להילולא ושדרכו וממנו יעבור מסלול הגברים במקביל למבנה שרותים שהוצב במקום. כמו"כ, תגבר המרכז הארצי את כוחות הסדרנות, השמירה והנקיון לאורך כל ימי ההילולה.

משטרת ישראל הודיעה כי לא תאפשר הגעת מכוניות פרטיות לאזור האתר כך שכל המכוניות הפרטיות האמורות להגיע מכיוון רמות יופנו לחניון זמני למול רחוב מירסקי ומשם יעלו הבאים לאתר בשאטל חינם. כמו כן למכוניות הפרטיות המגיעות מכיוון כביש 443 (מודיעין) לא תתאפשר הגעה עד לאזור האתר כאשר המכוניות יופנו לחניון עופר ומשם בשאטל עד לאזור האתר.

יצוין כי החלטת משטרת ישראל בנדון התקבלה בניגוד להמלצת המרכז הארצי אשר ביקש להשאיר את המתכונת הקיימת בה חנו רכבים בסמוך לאתר במקביל להגברת אמצעי הבטיחות והאלמנטים הנדרשים להגנה על חיי הולכי הרגל.

מנכ"ל המרכז הארצי הרב יוסף שוינגר ביקש לציין את עזרתם הרבה של מר דרור גנון סגן בכיר למנהל אגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה ועמו חבר מועצת עיריית י־ם הרב שלמה רוזנשטיין, על העמדת שאטלים חינם בסיוע משרד התחבורה אשר יובילו את המתפללים מחניון עופר ומחניון רמות לכיוון האתר.

בתיאום עם ארגוני הסיוע הרפואי, סוכם על הקמת חפ"ק מיוחד באתר הקבר שיאויש במשך כל ימות היממה ע"י חובשים בכירים תוך גיבוי של אמבולנסים ואופנועים שיהיו בכוננות לקדם כל אירוע חירום רפואי.

חברת אגד נענתה לבקשת המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים ולאורך זמן ההילולה תתגבר את קו 36 א' לאתר עד השעה 02:00 ובחזרה עד לשעה 02:00 ביום ג' ולאורך יום ד' ויום ה'.

גם השנה יעמיד חינם המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים מידיבוסים מיוחדים שיעלו את הציבור הרחב מכביש רמות ועד לאתר עצמו כאשר הנסיעה במידיבוסים הינה בחינם, במסורת קווי המהדרין, כמו"כ האתר יהיה פתוח ברציפות מיום ג' ועד ליום ו'.

עוד נמסר מהמרכז הארצי כי כמדי שנה תעמיד משפחת רובין את משאית השתיה המפורסמת לרווחת העולים, במקביל לחלוקת כיבוד ע"י משפחת דלויה ואנשי חסד הפועלים מדי שנה.