דני דנון הערב
דני דנון הערבצילום: יששכר רואיס
טקס הענקת פרסי מוסקוביץ' לשנת 2013 התקיים הערב (ה') בגן הלאומי "עמק צורים" למרגלות הר הצופים בירושלים.

במהלכו הוענקו "פרסי עוז לציון" ליגאל כהן-אורגד – נגיד אוניברסיטת אריאל, הרב משה לוינגר – מייסד גוש אמונים, ד"ר צבי צמרת לשעבר מנכ"ל יד בן צבי ויו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך.

כמו כן הוגשו לראשונה השנה "פרסי רוח ציון ליזמות צעירה" לאמוץ אייל - מנכ"ל "תצפית" - סוכנות ידיעות לאומית-ציונית ומיכל ברקאי – מייסדת מכינת עלמה, המכינה הקדם צבאית החילונית הראשונה לקידום מנהיגות נשית.

בנאום שנשא באירוע סגן שר הביטחון, דני דנון, בירך את הזוכים ואמר "תסתכלו על מעלה הזיתים, תבואו לפה, ראו את המשפחות שמתגוררות כאן – זה הסיפור האמיתי של הציונות. לכן כולנו נמצאים פה היום לעשות משהו נכון בלי להתבייש מבלי לחשוב מה יגידו הגויים, מה יגידו אחרים. זה הסיפור האמיתי של הציונות.

"כסגן שר הביטחון, אני גאה להכריז כי עוד השנה נעביר את המכללות הצבאיות לפיקוד ומטה מגלילות להר הצופים, אלפי חיילים יגורו פה בהר, ויחיו לצד מאות משפחות יהודיות הדואגות לשמירה על הנוכחות היהודית כאן.

"בימים האחרונים אנחנו שומעים קולות על הקפאת בנייה, לא תהיה הקפאת בנייה בארץ ישראל, לא בירושלים ולא ביהודה ושמרון. הוכחנו בעבר שהקפאת בנייה לא מביאה לשלום לא מקדמת שלום לכן נמשיך לבנות בכל מרחבי ארץ ישראל.

"בימים אלה מדברים על חשיבות השוויון בנטל, אם מגייסים את החרדים אין שום סיבה בעולם שגם בני המיעוטים ישאו בנטל, במכבי האש, במשמר האזרחי, בבתי החולים ובכל שירות אזרחי אחר", טען דנון.

הרב משה לוינגר עלה לבמה על רקע שירת הקהל 'כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם', ואמר "אנחנו צריכים לגור בכל מקום בארץ ישראל, לקנות כל מקום בכסף מלא ואז לגור בו". הרב הודה לשותפיו בתחילת הדרך להקמת גוש אמונים; הרב אליעזר וולדמן, בני קצובר, מנחם פליקס, דניאלה וייס ורעייתו מרים לוינגר.

פרס מוסקוביץ' נוסד על ידי ד"ר ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ', כביטוי לתמיכה במגשימי הציונות בחברה הישראלית של היום, הפועלים לטובת צרכי הכלל, וכדי להבטיח את חוסנו של הבית הלאומי היהודי.

אל ועדת הפרס הוגשו מאות מועמדויות ולאחר תהליך ארוך נבחרו הזוכים, בהם ראתה את השתקפות מיטב העשייה הציונית, במציאות הישראלית המורכבת כל-כך של בתחומי החברה, החינוך וההתיישבות. הפרס הכספי העומד על מאה אלף דולר חולק בין שלושת הזוכים.

יושבת ראש ועדת הפרס היא הגברת צ'רנה מוסקוביץ' וחברים בה גם השר לשעבר, פרופ' משה ארנס, תא"ל (מיל.) אביגדור קהלני, השגריר יורם אטינגר, הרב ידידיה אטלס, הרבנית אסתר יונגרייז, הרב פסח לרנר, הרב דניאל מוסקוביץ' ומנהלת הפרס רות ליברמן. פרופ' ישראל אומן, חתן פרס נובל משמש כיועץ מיוחד לוועדת הפרס.

חתני הפרס עד כה הם: הרב חנן פורת ז"ל, ראש המוסד היוצא מאיר דגן, תא"ל (מיל'.) רן פקר-רונן, הרב יואל שוורץ מייסד הנח"ל חרדי, אניטה טוקר בשם מתיישבי גוש קטיף, תא"ל במיל' אהרון דוידי, משה "מושקו" מושקוביץ איש החזון והבנייה של גוש עציון, המשפטנית ניצנה דרשן-לייטנר ראש ארגון שורת הדין, נעם ארנון מייסד מדרשת חברון וממנהיגי היישוב היהודי בחברון, רונית שוקר ממקימי ההתיישבות בגוש שילה, סמי ברלב מראשוני ההתיישבות בגולן ומייסד העיר קצרין, הרב יהושע פס ממייסדי ארגון נפש בנפש ומנכ"לו, הרב דוד פנדל ראש ישיבת ההסדר אפיקי דעת בשדרות, ד"ר יצחק גליק יו"ר מרכז החירום הרפואי שבאפרת, גוש עציון וצביקה סלונים מייסד גוש אמונים והמרכז האוניברסיטאי אריאל.