הרב מרצבך ז"ל
הרב מרצבך ז"לבאדיבות המשפחה

במשפחת מרצבך מרוצים מהסרטון שהופץ, המוכיח מעל לכל ספק כי התקרית בה נהרג אבי המשפחה, הרב דן מרצבך ז"ל, נבעה מרשלנות צה"ל.

בני משפחה מקבלים את העובדה שהחייל שירה לא הועמד לדין, כי לדבריו חשש שהוא בסכנת חיים, למרות שהסרטון מראה שלא הייתה סכנה כזאת. כעת הם מצפים שגם תושבי יהודה ושומרון יקבלו גיבוי דומה.

רינה בן שבת, בתו של הרב מרצבך, מספרת לערוץ 7 על התקופה המורכבת שהמשפחה עוברת. "היינו צריכים להתמודד בהתחלה עם שמועות מאוד מרושעות כאילו אבא שלי אשם, שהוא נסע בלי אורות, שהוא נרדם, שהוא פרץ מחסום, פגעו בשמו. אנחנו שמחים שהיום אחרי הפצת הסרטון, כל הספקות הוסרו לחלוטין ומקווים שדברים כאלה לא יקרו שוב".

לדבריה, המשפחה לא מחפשת שיעמידו לדין את החייל, אך מקווה שאת אותו גיבוי שהחייל קיבל, יקבלו גם אחרים, "יש היום מאות חיילים ואזרחים שנמצאים בתוך אינתיפאדה שלישית בכבישי יו"ש ולהם אסור להגיב כשנשקפת להם סכנת חיים. אז מדוע להם אסור לירות כדי להגן על עצמם"?

"אני חייבת להזכיר שבמהלך השנים היו תושבים וחיילים ביש"ע שירו כשהיו בסכנת חיים ודאית וממשית, הן במהלך אירועי יידוי אבנים והן במהלך התפרעויות ונגדם דווקא כן הוגשו כתבי אישום חמורים, שזה דבר שאינו מתקבל על הדעת", הוסיפה.

לפני שנה  וחצי נהרג הרב דן מרצבך ז"ל, תושב עתניאל כבן 60 מאש כוחות צה"ל שירו בשוגג אל עבר רכב ישראלי בכביש 60 סמוך לצומת הכבשים. הרב מרצבך ז"ל הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים.

בצילומים שפורסמו בתחילת השבוע, ניתן לראות את רכב הסקודה החשוד חולף על פני החיילים, ככל הנראה מבלי שהבחינו בו. לאחר 15 שניות מגיע רכבו של הרב מרצבך, החיילים ניסו לעצור את הרכב בנפנופי ידיים ופנס אך הוא לא עצר, החייל ירה שמונה כדורים לעבר הרכב, מהם הוא נהרג.

לאחר האירוע פורסם כי בעקבות תחקיר צה"ל הוחלט לשנות את הוראות הפתיחה באש הנהוגות בצבא. על פי הדיווח, לפי ההוראות החדשות לא יבוצע ירי לעבר מכונית נוסעת - גם אם לא נשמעה להוראות החיילים ולא עצרה, זאת למעט במקרה בו מנסה נהג הרכב לדרוס את החיילים.