שיויון. לוי-אבקסיס
שיויון. לוי-אבקסיספלאש 90

בישיבת הוועדה לזכויות הילד בכנסת, נחשף כי משפחות אומנה לילדים מוגבלים, עם צרכים מיוחדים, נכים או בעלי פיגור, נאלצים להמתין לעיתים שנים כדי שיקבלו מהמדינה את ההוצאות המיוחדות שהם מוציאות בגלל הנכות.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ביתנו) אמרה בישיבת הוועדה, כי "מדובר בבירוקרטיה מטורפת וממושכת, שבמקום לטפח לעודד ולתגמל משפחות נפלאות אלו, מקשה עליהם את החיים. המדינה למעשה לוקחת הלוואה מהמשפחות הללו, ואולי - אם נחייב אותה בריבית והצמדה היא תזדרז יותר".

לוי הורתה לנציגי משרד הרווחה להכין בתוך חודשיים, טיוטת חוזר מנכ"ל לייעול החזר-ההוצאות, כמו הגדרת נכויות-לצמיתות המתוקצבות מראש.

המדינה מסייעת למשפחות אומנה באחזקת הילד. ואולם, ילד עם צרכים מיוחדים דורש גם טיפולים חריגים, כטיפולי שמיעה, חונכות, הסעות, אמצעים רפואיים ואחרים ועל אלה כך מתברר – הבירוקרטיה ארוכה מייגעת ובעיקר מתמהמהת בתשלומי ההחזר למשפחות. ממסמך של מרכז המידע והמחקר של הכנסת עולה כי בארץ כ-600 ילדים מוגבלים במשפחות-אומנה, ו-28 נוספים ממתינים כעת להשמה במשפחות כאלו.

בדיון התברר עוד כי משפחות-האומנה צריכות להגיש מחדש, מדי שנה את כל הטפסים והאישורים לקבלת ההחזר על ההוצאות המיוחדות. ההוצאות שהמשפחות הוציאו מכיסן מגיעים כבר לעשרות אלפי ₪, וכך מחכה משפחה א' כבר שנה וחצי להחזר על טיפול שיניים, ומשפחת ט' ממתינה תקופה דומה להחזר הוצאות הסעה לטיפולי-שמיעה. כמו-כן התברר כי המשפחה צריכה להחתים ארבעה גורמים שונים על כל קבלה וחשבונית – כדי לקבל עבורה את ההחזר הכספי.

ורדה בן שלמה, עובדת סוציאלית מעמותת "אור שלום" האשימה בדיון כי משרד הרווחה מתייחס למשפחות-האומנה כאל שקרנים, ואילו אריה שמש, המפקח הארצי על האומנה במשרד הודה כי הבירוקרטיה בעייתית, ולדבריו ניתן  לוותר על אישור הרשות המקומית להוצאה. שמש הדגיש עם-זאת, כי אישור זה נדרש כיוון שהרשות המקומית מעניקה כ 25% מהתשלום. 

הד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד ציין בדיון כי מעמד משפחות האומנה איננו מעוגן בחוק וגם בבתי המשפט קולם נשמע רק לפנים משורת הדין, וח"כ קארין אלהר (יש עתיד) השיבה כי בימים אלו היא מקדמת הצעת חוק להסדרת מעמדם של ילדים ומשפחות באומנה.

שלוה ליבוביץ, נציגת משרד הרווחה הוסיפה כי "אנחנו רוצים לשמור על זכויות ההורים הביולוגים מחד ומאידך לתת אפשרויות ומרחב למשפחת האומנה. כיוון שמדובר בכספי ציבור נדרש פיקוח ואישור ­- ולכן הבירוקרטיה".