מתביישת. רות קלדרון
מתביישת. רות קלדרוןצילום: פלאש 90
חברת הכנסת ד"ר רות קלדרון (יש עתיד) מסכמת יממה לא קלה, שהחלה עם פרסום מאמר מערכת בעיתון 'הארץ' שהאשים אותה בגזענות.

במאמר המערכת תקפו עורכי העיתון את הצעת החוק של חבר הכנסת יריב לוין להגדרת ישראל כמדינת לאום של העם היהודי, ובמילים חריפות האשימו את הח"כים בהובלה ל'אפרטהייד'.

"הדרת המיעוט הערבי בישראל חסרה עד כה יסוד חיוני למיסודה. אין חוק המפלה את הערבים, מגביל אותם למקומות יישוב, פוסל את שפתם כשפה רשמית, או קובע שהם מערערים את הזהות היהודית של המדינה".

בעיתון 'הארץ' האשימו את מדינת ישראל בכך שהיא "נשענת על תרגילים ותירוצים" כדי למנוע מערבים לעבוד במקומות עבודה רגישים, "לעכב תוכניות בנייה ביישוביהם, להגביל את מגוריהם ביישובים יהודיים ולא לאכוף את השימוש בערבית בהתכתבויות רשמיות".

מכאן עברו להתקפת חבר הכנסת לוין, יו"ר הקואליציה, שהציע את החוק להגדרת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. בעיתון 'הארץ' קראו לזה "חוק אפרטהייד", וטענו כי אם יעבור במליאת הכנסת, "תוכל ישראל לשאת בגאון את התואר 'מדינה יהודית וגזענית' - יצירה מדינית ייחודית, שתעורר בוודאי השתאות במשפחת העמים. לוין מציע, בין היתר, לחייב בניית יישובים ליהודים, בעוד בניית יישובים לערבים היא בבחינת רשות בלבד; לפסול את הערבית כשפה רשמית ולחייב את בתי המשפט להעדיף בפסיקתם את הזהות היהודית בשאלות של דת ומדינה.

"כלומר, להעדיף את 'היהודית' על 'הדמוקרטית' בהגדרה של המדינה. הערבים ייהנו לכל היותר ממעמד של מיעוט נסבל, באופציה להפיכתם בהמשך למיעוט בלתי נסבל, שיש לסלקו כי הוא מקלקל בנוכחותו את טוהר יהדותה של המדינה", נטען.

לאחר שהאשימו בעיתון את "לוין ומרעיו" בהתנהלות גזענית, עברו לתקוף את הח"כית הטריה יחסית, ד"ר רות קלדרון, שעוד לא התרגלה לעמוד במרכזן של סערות תקשורתיות.

לוין הוא בסך הכל מתחרה, אמרו ב'הארץ', "מתחרה של רות קלדרון, חברת 'יש עתיד' המקדמת עם איילת שקד (הבית היהודי) הצעת חוק דומה, שבמרכזה הכפפת הדמוקרטיה לזהות היהודית של המדינה. במקום להקיא את גילויי הגזענות מתוכה - מתברר, שגם הקואליציה הנוכחית מקדמת אפרטהייד בכסות של 'פוליטיקה חדשה'", נכתב.

המאמר הנוקב הביא לפרסום תמונות של קלדרון עם השוואה לתקופה הנאצית, בדף הפייסבוק שלה כתבה כי היא משערת שזה בעקבות "הכתבה השקרית ב'הארץ'. מזל שאמא שלי כבר לא רואה".

"מאמר המערכת של 'הארץ' מעליל עלי עלילת שקר. יום אחרי שעיתונאי שלו התנצל בפני על שימוש במידע כוזב ועל אי בדיקת המידע. בחוק שאני מקדמת, חוק מדינה יהודית ודמוקרטית, שבא לתקן את סכנת חוק דיכטר אין ולו רמז להכפפת הדמוקרטיה לזהות היהודית של המדינה. בעקבות המאמר נפוצו תמונות שלי כנאצית ברשת. זו עיתונאות מקצועית? עיתון לאנשים חושבים?" שאלה קלדרון.

בראיון ל'הארץ' הבהירה אמש קלדרון כי היא מקיימת בשבועות האחרונים דיאלוג עם ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), בניסיון להגיש הצעת חוק משותפת כתחליף להצעה של ח"כ לוין. בבית היהודי אמרו שהחוק המשותף יאלץ את בתי המשפט להעדיף את הזהות היהודית של המדינה על פני הדמוקרטיה. אך קלדרון הדגישה כי היא תתנגד לכך.

יו"ר הקואליציה, לוין, הגיב לפרסום תמונתו עם השוואה לתקופה הנאצית והבהיר כי לא יירתע. "מדובר בפרסום ציני ומביש שחוצה את גבול הלגיטימי. יחד עם זאת, שום פרסום, איום או התלהמות לא ירתיעו אותי מלפעול בנחישות לקידום חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי".