קלינטון ופרס
קלינטון ופרסרויטרס

העיתון "דה מרקר" מדווח כי קרן קיימת לישראל תרמה חצי מיליון דולר למימון הרצאתו של נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון בערב חגיגי לשמעון פרס במרכז האקדמי פרס ברחובות.

התשלום עבור ההרצאה לא יועבר לקלינטון עצמו, אלא לקרן הנושאת את שמו, שבין מטרותיה שיפור מצב הבריאות בעולם והגנה על הסביבה.

על פי הדיווח שווי הנכסים של קק"ל מוערך ב-8 מיליארד שקל, ולפחות עד לפני שנתיים הסתכם תקציבו השנתי ב-650 מיליון שקל, כאשר 70% מהתקציב נועד למימון הוצאות הארגון. עם זאת, גורמים בקק"ל מוסרים שהתורמים המגיעים לוועידה השנתית הם אלה שתרמו את הכסף לאירוע החגיגי.

בדיווח נאמר כי לאחר שבבית הנשיא הבינו כי מדובר בערב לגיוס תרומות, שלחה מנכ"לית בית הנשיא, אפרת דובדבני, מכתב לראשי המרכז האקדמי פרס, ובו הבהרה שהנשיא לא ישתתף באירוע אם יערכו בו גיוס תרומות. אנשי הנשיא הציעו למרכז האקדמי שהנשיא לא יגיע לאירוע, כדי שגיוס התרומות יתאפשר, אך במרכז התעקשו שפרס יגיע, ולכן כל המוזמנים יוכלו להיכנס לאירוע מבלי לשלם.

מדוברות קק"ל נמסר בתגובה: "נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון הוזמן על ידי המרכז האקדמי פרס שחתם עמו על ההסכם, וסיכם אתו את כל הפרטים והתנאים הכספיים כבר לפני שנה. אירוע נשיאי קק"ל העולמי לקיימות, בו משתתף קלינטון, לא ממומן מכספי ציבור, אלא ע"י מאות המשתתפים הנהדרים המגיעים מ-40 מדינות, ותורמים מאות מיליונים לישראל.

"כך היה בוועידת הנשיאים לפני שנתיים שבסיומה התחייבנו להשקעה של מיליארד שקל בנגב, וכך יהיה בכנס הנוכחי שמתוכננים להתרים בו כ-100 מיליון שקל לטובת פעילות לקיימות במאגרי מים לחקלאות, בנטיעת יערות, בשיקום נחלים, בהקמת פארקים בגליל ובנגב: פארק דימונה, פארק נחל באר שבע, פארק עמק התכלת בצפת, ובפרויקטים מחוללי מפנה בעכו, נהריה, בית שאן, עומר ויישובי ספר ופיתוח רבים אחרים. על כך יש לברך ולהודות לאותם תורמים נדיבים שאוהבים את הארץ ומשקיעים בה".

המרכז האקדמי פרס מסר בתגובה: "ביל קלינטון יהיה אורח הכבוד בערב הצדעה מיוחד שיתקיים במרכז האקדמי פרס ברחובות, במעמד נשיא המדינה, שרי הממשלה ואישי ציבור. בערב זה לא יתקיים גיוס כספים, וכל משתתפיו לא יידרשו לכל תשלום".