דורון שפר
דורון שפרצילום: פלאש 90

דורון שפר, מוכר לחלקנו הגדול, כשחקן כדורסל וכזה שלקח עם הפועל גליל עליון את אליפות המדינה מידי מכבי תל אביב, בעונת 92/93 - השנה היחידה בה מכבי לא לקחה את האליפות ב-43 שנים האחרונות.

בשנים האחרונות שינה שפר כיוון בחייו ובמקביל למשחק הכדורסל, בו המשיך עד שנת תשס"ח (2008), החל בתהליך של חזרה בתשובה.

בספר חדש - 'ענני' מבית דני ספרים הוא מתאר את מסכת חייו - מילדותו בצפון תל אביב ועד חזרתו בתשובה.

"הרעיון לכתוב ספר נולד לפני כתשע שנים", מספר שפר בראיון לערוץ 7, "קיבלתי הצעה לכתוב את הספר אבל לא הרגשתי בשל. במשך השנים בעקבות הרצאות שהעברתי על חיי והתגובות של השומעים שסיפרו עד כמה הסיפור מעורר השראה ומחזק, התחזק אצלי הרצון לכתוב את הספר, הרצון הפך להיות כמיהה וצורך ובשעה טובה הוא ראה אור".

בספר מתאר שפר את התקופה בה היה חולה בסרטן, הנסיעה להודו, נישואין ראשונים, גירושין, נישואין שניים, לידות ועוד, "סיפור חיים עם הרבה שאלות, תהיות, אמונה, לקיחת אחריות - מה שרלוונטי לכל אחד ואחד מאיתנו".

תהליך החזרה בתשובה של שפר התחיל בעקבות נסיעתו למזרח הרחוק, "אחת הסיבות היא שהאדם נמצא רחוק מהבית, מהשגרה, מהמתחים, מהעומסים, יש לו מרחב זמן להקשיב לנפש ולנשמה וכשיהודי מקשיב לנשמה", ציין שפר, "הוא חוזר לארץ ישראל ולתורה, זה סוג של שקע ותקע".

שפר מציין כי לאורך הקריירה שלו היו הרבה נקודות מפגש עם התורה והיהודות, "הרב מליובאוויטש ביקר בלא מעט פרקים במהלך הקריירה, ה'אין עוד מלבדו' של הזכיה עם הפועל ירושלים ביול"ב וסיפור המזוזה כשהתחלתי במכבי תל אביב. היו הרבה ניצוצות שחברו יחד וחיברו אותי למקורות".

שפר כיום גר עם אשתו וילדיו במושב אמירים שבגליל העליון - מושב חילוני בהגדרתו, אך זה לא מפריע לו לשמור תורה ומצוות, "להיות מחובר לתורה זה לא מחייב לגור בשכונה מסויימת, זה יכול לבוא בהרבה גוונים. באמירים אנחנו שומרים תורה, טהרה, כשרות ולומדים תורה".

כשהתבקש שפר לסכם את הספר במשפט אחד הוא הסביר, "אני לא בטוח שאפשר אבל אם תתעקש אז 'ענני' - הרבה משברים ונפילות שמתוכם מצאתי את עצמי זועק וכמהה לתשובה. 'הבא ליטהר מסייעין בידו' - כל צעד שעשיתי וביקשתי מזור לקשיים ולבעיות, החיים עזרו לי למצוא פיתרון".

בנוגע לחזרה למגרש מבהיר שפר, "יש לי פה סל בחצר ולא הפסקתי לרגע לשחק, אלא שאין קהל ומצלמות. אני נהנה מהמשחק גם היום, אך אין כוונות לחזור לליגה".

"אני עובד עם ילדים ונוער בתרפיה דרך הכדורסל, ואני רוצה להביא את הכדורסל למקום שהוא ישוב למינון הנכון ובזמן הנכון. לעבוד על מידות, על נושאים שיכולים לעזור לאדם לחיות בצורה יותר בריאה מאוזנת ולא להחזיר את המשחק למקום התחרותי שם יש לחצים שלא טובים - לא לנוער ולא למבוגרים".